Nagyvilág
Helsinki, 2018. november 8.
Orbán Viktor miniszterelnök felszólal az Európai Néppárt kongresszusán a Messukeskus Kongresszusi Központban, Helsinkiben 2018. november 8-án.
MTI/Koszticsák Szilárd

Orbán elhozta nekünk a világhírt, de milyet

A magyar miniszterelnök neves külföldi lapok címlapjaira férkőzött fel idén, olykor kommunistaként, olykor a szélsőjobb vezéregyéniségeként.
Korábban a témában:

Nem lehet azt mondani, hogy a nemzetközi sajtó ne tartotta volna rajta az ujját a magyarországi történések ütőerőn idén, sőt. Csakhogy a külföldi lapok címlapjára egyszer sem Mészáros Lőrinc szédületes gazdasági teljesítményével vagy a magyar munkavállalók szívét megdobogtató rabszolgatörvénnyel sikerült felkerülnünk, hanem a magyar miniszterelnök egyre negatívabb megítélésével.

A New York Times viszonylag gyakran foglalkozott idén is a magyar közélettel, legutóbbi elemzésükben például az Orbán-rendszer lényegét fejtegették. Kis hazánk azonban korábban egészen az amerikai újság címlapjáig menetelt, ugyanis novemberben a lap nemzetközi kiadásának első oldalán szerepelt Orbán Viktor fotója, az írás címe pedig igazán sokatmondó volt:

Hogyan tud meghalni a független sajtó.

Ez a cikk egyébként még az új fideszes médiaholding megszületése előtt íródott, úgyhogy még nem a teljes magyar sajtót gyászolták benne, „csak” az Origót. Az írásban többek közt felidézték a magyar miniszterelnök szeptemberben elhangzott kijelentését, miszerint

mi sohasem vetemednénk arra, hogy elhallgattassuk azokat, akik nem értenek egyet velünk.

Ezen kívül releváns háttér-információként megjegyezték, hogy Orbán második hatalomra kerülése idején Magyarország még a 40. helyen állt a Freedom House sajtószabadság listáján, tavaly azonban már a 87. helyen szerepelt.

Orbán Viktornak azonban közel sem csak a New York Times címlapjára sikerült felkerülnie idén, illusztris társaságban szerepelt a TIME magazin első lapján is. Az újság az Eljött az erős emberek korszaka című írásban foglalkozik a magyar miniszterelnökkel is, akiről azt írják, sikeresen megfélemlíti a civileket és a bevándorlók ellen hangolja a magyarokat.

A TIME címlapján Vlagyimir Putyin, Orbán Viktor, Rodrigo Duterte és Recep Tayyip Erdoğan kapott helyet, a középpontban ugyan az orosz elnök áll, de ki tudja, mit hoz 2019 a magyar miniszterelnök számára.

A Politico sem nagyon finomkodott, amikor az Orbán Viktorról szóló cikküket készítették, ugyanis a lengyel Jog és Igazságosság pártját vezető Jaroslaw Kaczynski és a magyar miniszterelnök egymás mellett szerepelt a következő felirat alatt:

az új kommunisták.

Az írásban többek közt kifejtették, hogy a magyar és a lengyel kormány is az egykori kommunista rezsimmel való szembenállásra alapozza politikáját, de eszközeik sok esetben éppen elődeikre emlékeztetnek.

A cikkben megszólalt Jeszenszky Géza egykori külügyminiszter is, aki úgy fogalmazott, az a közös Orbán Viktorban és az egykori kommunista rezsimben, hogy igazából nem érdekli őket a nemzeti érdek, a médiát monopolizálják, a pozíciók betöltésének pedig feltétele a párthűség.

A Newsweek címlapján már egyedül szerepelt a magyar miniszterelnök, az amerikai lap pedig nem kommunistázta a magyar miniszterelnököt, hanem a Mr. Szélsőjobbnak nevezte Orbánt. A cikkben végigjárták az utóbbi idők legfontosabb eseményeit, így a 2015-ös menekültválságot és Soros György ellenséggé formálását is.

Az írásban szóba került még a magyar média leigázása, az OLAF vizsgálata és a korrupció is, illetve Orbán szövetségeseként szerepeltetik többek közt Putyint és Erdogant. A Newsweek szerint a magyar miniszterelnök példakép lett abban a tekintetben, hová lehet eljutni a célravezető retorika, a hatalomvágy és a szerencse által.

https://twitter.com/Nepareizais/status/977552774069075969

Az Economist európai kiadásának címlapján is előkelő társaságba került a magyar miniszterelnök, a TIME-hoz hasonlóan itt is Putyin, Erdogan és Duterte között látható Orbán. A cikk többek között arról szól, hogy a fiatal demokráciákban leselkedik a legtöbb veszély a pluralizmusra, a demokráciát pedig egy erős vezető képes megingatni, illetve akár aláásni is.

A lap négy lépésre bontja a demokrácia bomlasztását, a harmadik már az illiberális demokrácia állapota, a negyedik pedig a demokrácia halálához vezető folyamatokat takarja, így a liberális intézmények teljes erózióját.

Orbán helyet kapott a Le Monde-csoport világpolitikai hetilapja, a Courrier International címlapján is. A magyar miniszterelnök csak a hátsó sorban látható, előtte olyan vezetők szerepelnek, mint Donald Trump amerikai elnök, Matteo Salvini olasz miniszterelnök vagy Kim Dzsongun észak-koreai vezető.

Az anyag címe viszonylag sokatmondó:

Trump, Bolsonaro, bin-Szalman, Salvini… Semmi sem állíthatja meg őket.

Ezek után kérdés, 2019-ben milyen címlapokra fér fel majd a kormány és a miniszterelnök aktuális teljesítménye, de meglehet, a külföldi sajtó csak megerősíti abban Orbánt, hogy mindent a lehető legjobban csinált idén is, hiszen ha úgy vesszük, hónapról hónapra a világ egyik legerősebb embereként ábrázolták a vezető lapok. Hogy eközben a neve előtt a szélsőjobboldali vagy a kommunista jelző szerepel, szinte részletkérdés.

Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

2464200 Ukraine, Torez. 07/17/2014 The crash site of the Malaysian Boeing 777 outside Shakhtyorsk, Donetsk Region. Mikhail Voskresenskiy/Sputnik
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.