Nagyvilág

Bepöccentek a francia vasutasok, káosz az országban

Folytatódik szerdán az utóbbi évek egyik legnagyobb vasutas sztrájkja Franciaországban, a belföldi gyorsvonatoknak csak mintegy ötöde fog közlekedni.

A francia állami vasúttársaság (SNCF) előrejelzése szerint a sztrájk első napjához hasonló forgalomra kell szerdán is számítani.

A nemzetközi vonalakon a Thalys Belgium felé mentrendszerűen fog járni, az Eurostar London felé a vonatok háromnegyedét indítja el, Olaszország, Svájc és Spanyolország felé viszont nem lesz vasúti közlekedés, Németország irányában pedig minden harmadik vonat közlekedik.Edouard Philippe miniszterelnök kedd délután a nemzetgyűlésben azt mondta, hogy ugyanannyira meghallja a sztrájkolókat, mint azokat, akik dolgozni szeretnének és üdvözölte az SNCF utasait, akik előtt nehéz napok állnak, miután a sztrájk úgy szerveződik, hogy maximális hatása legyen rájuk. A kormányfő cáfolta, hogy a vasúti reform célja a privatizáció, a kisebb vasútvonalak megszüntetése, vagy a vasutasok státuszának visszavonása.

Az SNCF reformjáról szóló törvénytervezetet április 17-én tárgyalja a nemzetgyűlés. Az egyeztetések folyamatosak a kormány és a szakszervezetek között, a héten mintegy tucatnyi megbeszélést terveznek.

Az SNCF vezetősége kedden azt közölte, hogy a dolgozók 33 százaléka vett részt kedden a munkabeszüntetésben, a legaktívabbak a mozdonyvezetők (77 százalék) és a jegykezelők (69 százalék).

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet azt tervezi, hogy a következő három hónapban minden öt napból két napon lesz sztrájk a kormányzat reformtervei ellen, vasárnap és jövő hétfőn is.A 140 ezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozott SNCF reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.

A kormány egyik fő célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Az új szabályozás a cégnél jelenleg dolgozókra nem vonatkozna, csak a jövőbeni vasutasokra.

A szakszervezetek azt követelik, hogy a kormány az átalakítások megindítása előtt rendezze az SNCF adósságát, a kormány azonban ezt az átalakításról szóló megállapodásokhoz köti.

Kiemelt kép: Europress/AFP/Ludovic Marin

Ajánlott videó

Olvasói sztorik