Újra népszerű lett Dél-Afrikában egy 2012-es reklám.
A Nando’s gyorsétterem hirdetését korábban betiltották, méghozzá azzal az indokkal, hogy külföldi állampolgárok elleni gyűlöletkeltésre alkalmas.
Holott a reklám épp a xenofóbia, az idegengyűlölet ellen, a bevándorlók védelmében készült (és közben persze az étterem termékeit is népszerűsíti).
„Tudják mi a rossz Dél-Afrikában? Ti, bevándorlók. Mind menjetek vissza oda, ahonnét jöttetek.” – ezzel a (kétségkívül erős) felütéssel indul a reklám; majd végigmegy az egyes népeken, a kameruniaktól a pakisztániakon át a kínaiakig és az európaiakig. A nemkívánatos nemzetiségek elhangzásakor az adott népcsoporthoz tartozók füstté válnak.
Aztán az őslakos beint – „nem megyünk sehová, megtaláltok itt minket”; és persze a végén jön a pozitív üzenet: az igazi dél-afrikaiak szeretik a sokszínűséget (ezért is mutat be az étterem két új ételt).
A bevándorlási törvényből gúnyt űző reklám azért lett ismét népszerű, mert az országban megnőtt a bevándorlók elleni erőszak; tüntetések (és ellentüntetések), összecsapások zajlottak, öt ember halt meg.
Hogy Dél-Afrika vezetése tervez-e a témában nemzeti konzultációt, arról nincs információnk.