Az amerikai haditengerészet berendezése által az Indiai-óceán déli részén észlelt jelek olyanok, mint amilyeneket egy repülőgép feketedobozai adnak le – közölte hétfőn Perthben az eltűnt malajziai repülőgép után kutató nemzetközi csoport vezetője, Angus Houston nyugalmazott ausztrál tábornok, hozzátéve, hogy eddig ez a legígéretesebb nyom.
Bármikor elhallgathatnak
Az amerikai berendezés – amelyet az Ocean Shield ausztrál hadihajó húz maga után a kutatás során – kétszer érzékelt olyan jelet vasárnap, amely feketedobozé lehet, először két és fél órán át, majd miután a hajó elvesztette a jelet, s emiatt visszafordult, 13 percen át. A második alkalommal kétféle jelet is észlelt a berendezés, az egyik könnyen lehet a repülési adatokat rögzítő, a másik pedig a pilótafülkében lezajlott beszélgetéseket rögzítő feketedobozé.
Annak megerősítése, hogy a jeleket valóban a Malaysian Airlines MH370-es járatának feketedobozai adják le, több napig is eltarthat – mondta a repülő vezérezredes. Feltételezések szerint a feketedobozok akkumulátorai ezekben a napokban merülnek le, emiatt a kutatás nagyon kritikus időszakban van.
Lehet, hogy túl mélyre került
Az ausztrál hajó 300 tengeri mérföldre kutat attól a helytől, ahol a Haihszün 01 kínai hajó keres. A Haihszün 01 is észlelt jeleket vasárnap, egymástól mintegy két kilométerre a 37,5 kilohertzes frekvencián, először mindössze pár pillanatig, majd 90 másodpercig. Az Airbus repülőgépgyártó vállat szerint ez jellegzetes frekvencia egy vízben lévő feketedoboznál.
Ha az amerikai berendezés észlelte jelek alapján le lehet szűkíteni a kutatási területet, akkor ott lemerülhet a szintén amerikai, víz alatti drón, a Bluefin 21, amely elsüllyedt tárgyak megtalálására alkalmas. A most még tág kutatási területen az óceán 4,5 kilométer mély, éppen annyi, amennyi a Bluefin maximális merülési mélysége.
“Ez képességeink határán van, és ha a repülőgép mélyebben fekszik, akkor elképzelhető, hogy oda nem érünk el” – mondta Houston, hozzátéve, hogy a kínai hajó által észlelt jeleknek is utánajárnak.