Az újabb részlettel tovább dagad Kínában a KFC-t és a McDonald’sot érintő csirkehús-beszállítói botrány, amelyet a hét elején a központi televízió, a CCTV egyik riportja tárt fel. Akkor még csak annyit lehetett tudni: a gyorsétteremláncoknak is beszállító kínai Liuhe és Yingtai vállalatok olyan farmerektől vásároltak húst, akik hormonkeverékkel dúsították és tucatnyi antibiotikummal tömték az egészségtelen körülmények között tartott és éjjel-nappal etetett csirkéket.
Mostanra az is kiderült: a KFC tulajdonosa, a Yum Brands 2010 óta tudott róla, hogy komoly mennyiségű antibiotikum található az általa vásárolt csirkehúsban, a cég ugyanis 2005-ben szerződést kötött a sanghaji élelmiszer- és gyógyszerellenőrzési intézettel, hogy az kéthavonta ellenőrizze termékeinek minőségét – derítette ki a Sanghaji Televízió (STV).
A sanghaji intézet 2010 és 2011 között 19-ből 8 mintában talált a megengedettnél magasabb mennyiségű antibiotikumot, s az erről szóló jelentését el is küldte a Yum Brandsnek. A vállalat azonban nem jelentette a beszállítójánál tapasztalt visszaélést a hatóságoknál, sőt, egészen az idén augusztusig vásárolt attól, s az STV riportja szerint azután is csak vállalati stratégiájának kiigazítása miatt szakította meg az üzleti kapcsolatot a Liuhével.
Egy, a China Daily napilapnak eljuttatott e-mailben a KFC úgy fogalmaz: a cég szigorúan betartja a kínai minőségi előírásokat. A vállalat hozzátette: 2010-ben a Liuhe és Yingtai vállalatok is rossz minőségű húst szállítottak, amit a vállalat visszaküldött a beszállítóknak, a Liuhe vállalattal pedig éppen a minőségi kockázatok miatt szakították meg a kapcsolatot.
A Yum Brandsnek és a sanghaji élelmiszer- és gyógyszer-ellenőrzési intézetnek is jelentenie kellett volna a visszaélést, az előbbinek szigorítania kellett volna beszállítóinak vizsgálatát vagy megszakítani az üzleti kapcsolatot velük – mondta a Shanghai Daily napilapnak Ku Csen-hua, a sanghaji élelmiszerbiztonsági hivatal helyettes igazgatója. Ku úgy fogalmazott: ha bebizonyosodik a szabályszegés, az érintett vállalatok a létező legszigorúbb büntetésre számíthatnak. Mikroblogján a KFC a hét elején azt ígérte, aktívan együtt fog működni a hatóságokkal a vizsgálatok során, a Sanghaj Televíziónak a Yum Brands nem nyilatkozott, mondván, az ügy még nem zárult le.