Nagyvilág

Az „olasz Titanic” dobozolt igazsága

costa-concordia(960x640)(1).jpg (costa concordia)
costa-concordia(960x640)(1).jpg (costa concordia)

Lezárul a januárban zátonyra futott Costa Concordia fekete dobozának szakértői vizsgálata.

Szombaton tartották a Costa Concordia kapitányának második meghallgatását a bírósági tárgyalás megkezdése előtt. Ügyvédje szerint a fekete doboz adatai mindenben védencét fogják igazolni. A férfit többek közt gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolják a januári tragédia miatt, amelyben harminckét ember vesztette életét, köztük egy magyar zenész.Az óceánjáró január 13-án este ütközött sziklának Giglio partjainál. A hajón 4229-en utaztak. A hajó fekete dobozának adatai döntőek lehetnének Francesco Schettino kapitány és a legénység tetteinek megítélése szempontjából, de az eddigi vizsgálat szerint kevés új adat várható. A szakértők ugyanis megállapították, hogy a hajó fekete doboza is meghibásodott, a baleset előtt négy nappal.

A Corriere della Sera korábban egy szakértői jelentésre hivatkozva azt írta, hogy a hajó műszaki rendszere nem működött, a kapitány és tisztjei nem észlelték előre a veszélyt. A Schettino kapitány és a hajótársaság közötti e-mail üzenetekből kiderült, a meghibásodott fekete dobozt január 14-én akarták megjavítani. A hajózási kódex szerint az utat nem lett volna szabad folytatni működésképtelen berendezésekkel, erről a kapitánynak kellett volna döntenie.


A borulástól a szétszerelésig – kattintson a képre a galériáért!
Fotó: AFP

A gondviseléstől a fájdalomig

A kapitány egyébként immár szabadlábon védekezhet, a minap elhagyhatta a házi őrizetet. Ezt követően nyilvánosságra hozták ügyvédeinek írt feljegyzését. „A gondviselésnek és ösztönömnek, szakmai tapasztalatomnak köszönhető, hogy az utolsó pillanatban félrerántottam a kormányt. Sikerült elkerülni, hogy tömegszerencsétlenség történjen. Ha a hajó az eredeti útvonalat követte volna, teljes erővel nekihajtottunk volna a szikláknak” – írta Schettino. A kapitány elismerte, nem rendelte el azonnal az evakuálást, miután a hajó zátonyra futott. Schettino részvétét fejezte ki az áldozatok családtagjainak. “Én is egész életemet fájdalomban fogom leélni” – fogalmazott. “Nem viselkedtem gyáván” – hangoztatta a kapitány. A hajószerencsétlenség éjszakáján a helyi kikötői kapitányság rögzítette a Schettinóval való beszélgetést, mely szerint a kapitány az elsők között hagyta el hajóját, az evakuálást Giglio szigetének partjáról nézte.

Mindenki túlélhette volna a hajókatasztrófát

A kikötő kapitánya szerint Francesco Schettino kapitány egy kulcsfontosságú órát veszített el azzal, hogy amikor észlelte, hogy a hajó megfeneklett, nem kért azonnal segítséget. Pedig ha azonnal intézkedik, mindenkit sértetlenül le lehetett volna hozni a süllyedő óceánjáróról.

A hős magyar hegedűs és a gyáva kapitány

Hősként emlékezett meg a nemzetközi sajtó a balesetet szenvedett Costa Concordia elsőként azonosított halálos áldozatáról, Fehér Sándor magyar hegedűművészről. A 38 éves zenész síró gyerekekre adott fel mentőmellényt, mielőtt elindult kabinjába imádott hangszerét. A cikkekhez hozzászóló emberek szintén “hősként”, és “nagy emberként” búcsúztatták a gyerekeket mentő hegedűművészt. A kommentelők közül többen is kiemelték a különbséget Fehér Sándor tette és a hajó kapitányának viselkedése között. “A hegedűs nyugodtan ottmarad, hogy gyerekéleteket mentsen, miközben a gyáva kapitány magára hagyja a hajót” – írta egyikük, megfogalmazva többek véleményét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik