Nagyvilág

Egyiptomi közlekedés: “mennek, mint a meszes”

Évente egy kisvárosnyi ember hal meg balesetekben az utakon. Mindennapos a gyorshajtás, sötétedés után is világítás nélkül közlekednek az emberek.

„Egyiptomban az utakon a legfőbb szabály, hogy nincs szabály. Az autósok és a buszsofőrök is körültekintés nélkül előznek, szlalomoznak. Olyan, mintha mindig sietnének valahova, mennek, mint a meszes. A világítást pedig egyáltalán nem ismerik, még éjszaka sem” – számolt be tapasztalatairól a Hír24-nek egy két éve Hurghadában élő magyar nő. „A buszok rémes műszaki állapotban vannak, az utakat ellepik a kátyúk, a sávelhúzások szinte állandó jellegűek” – tette hozzá az informátor, aki szerint a legtöbb balesetet a sofőrök fáradtsága és fegyelmezetlensége okozza: „Előfordul, hogy csak pár órát aludhatnak, mert a reptéren már várja őket a következő csoport. Panaszkodni nemigen tudnak, hiszen szükségük van a pénzre, helyükre pillanatokon belül találnának másik jelentkezőt.”

Gyakorlatilag két kiváló sztrádája van Egyiptomnak: Kairó és a Vörös-tenger, illetve a főváros és a Földközi-tenger partján lévő El-Alamein között. A többieken gyakori az útépítés és az átjárókban U alakban visszaforduló autó és kamion. A helyzetet nehezítik az autópályákon átszaladó gyalogosok, a rosszul megpakolt, régi és elhanyagolt teher- és személyautók, a száguldozó buszok – mondta Karakai Ildikó Kairóban dolgozó újságíró.

A mostani hétvégén tartották a legnagyobb helyi ünnepet, ami miatt csaknem egyhetes munkaszünet van az országban. Emiatt a szokásosnál jóval nagyobb forgalom volt az utakon: azokon az utakon, amelyeken évente egy kisvárosnyi ember hal meg balesetekben. Egyes statisztikák évente 6 ezer közúti áldozatról szólnak, de helyi lapokban 10 ezres becslés is jelent már meg a mintegy 90 milliós országban.


Fotó: AFP

A több áldozatot követelő buszbalesetek nem ritkák Egyiptomban: a világ azonban többnyire akkor hall róluk, ha azok külföldiekkel történnek. A vasárnapi, magyarokat ért tragédia előtt majdnem egy évvel, tavaly decemberben nyolc amerikai turista halt meg Luxornál egy hasonló balesetben, 2009 nyarán nyolc szerb, az azt megelőző évben pedig öt orosz halálos áldozata volt egyiptomi buszbalesetnek.

A turizmus hatása Egyiptom gazdaságára
Egyiptomot több mint 10 millió turista keresi fel évente átlagosan: a turizmus rendkívül fontos az ország életében, a nemzeti jövedelem több mint egytizedét adja, miközben egy és háromnegyed millió embert foglalkoztat.
Az adatok az elmúlt évek átlagára vonatkoznak; a januári forradalom óta jelentősen visszaesett az idegenforgalom, amelynek már január és április között 2,5 milliárd dollár veszteséget kellett elkönyvelnie.
A forradalom idején chartergépek menekítették napokig a turistákat az országból, és az utazók még mindig kivárnak. Vannak kisebb szállodák, amelyek néha hetekig vendég nélkül üzemelnek, a máskor élénk kairói bazárban elvétve látni turistát és a fővárostól távoli, tehát a bizonytalan helyzetnek kevésbé kitett vörös-tengeri üdülőhelyeken is most átlagosan körülbelül negyedannyian üdülnek, mint tavaly ősszel.
A hatalmas veszteséggel küszködő szállodák és az idegenforgalmi szakemberek sokféleképpen próbálják visszacsábítani a külföldieket: igyekeznek rábírni őket a rendkívüli helyzet kihasználására, arra, hogy kevésbé stresszesen tekintsék meg a műemlékeket. Érvelnek azzal is, hogy turisták nem váltak erőszak áldozataivá mostanában Egyiptomban, ám legnagyobb érvként a korábbinál sokkal alacsonyabb árakat vetik be. Egyelőre mérsékelt sikerrel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik