Az amerikai kormány egy washingtoni szövetségi bíróság előtt azzal vádolta meg a Daimlert, hogy megsértette az Egyesült Államok korrupcióellenes törvényeit. A cég ugyanis 1998 és 2008 több tízmillió dollár kenőpénzt juttatott külföldi tisztviselőknek, hogy elnyerjen autóvásárlási szerződéseket. Az ügyet április 1-én viszik bíróság elé, a cég addig nem hajlandó nyilatkozni.
Megvesztegetést legalább 22 országban – egyebek mellett Kínában, Oroszországban, Horvátországban és Magyarországon – követtek el. A listában szerepel még például Szerbia és Lettország, továbbá Irak, Törökország, Türkmenisztán, Üzbegisztán és Vietnam is.
A Daimlernél állítólag bevett gyakorlat volt, hogy a kenőpénzeket offshore bankszámlákról utalták át, hamis árakat jelöltek meg a szerződésekben, és külső közvetítőket vettek igénybe. A vállalaton belül a kenőpénzeket gyakran jutalékoknak, különleges engedményeknek vagy “szükséges kifizetéseknek” tüntették fel. A Daimler a vesztegetéshez amerikai bankszámlákra vagy amerikai álcégek külföldi bankszámláira utalta a kenőpénzeket.
Magyar szál
Több mint 300 ezer euró összeget is kifizethettek kenőpénzként magyar kormánytisztviselőknek 2005-ben a Volánbusz egy buszvásárlási ügylete kapcsán – szerepel abban a keresetben, amelyet a Daimler német autógyár körüli megvesztegetési botrány ügyében nyújtott be az amerikai igazságügy-minisztérium. A dokumentum együtt kezeli az ügyben az osztrák és a magyar szálat.
A Mercedes-Benz autóbuszokat forgalmazó EvoBus Hungária Kft. 2005. május 23-án vagy környékén megegyezett arról, hogy 32 buszt ad el az állami tulajdonú Volánbusz vállalatnak. Az EvoBus Hungária 17 buszt vásárolt az EvoBus Austria vállalattól 1 678 170 euróért és azokat továbbadta a Volánbusznak körülbelül 1 745 000 euró értékben.
A tranzakcióval kapcsolatban az EvoBus Austria vállalat jóváhagyta 333 370 euró “jutalék” kifizetését az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek továbbítják – tartalmazza a washingtoni szövetségi kerületi bíróságon iktatott kereset.
Az amerikai igazságügy-minisztérium információi szerint 2006 októberében – mialatt az amerikai tőzsdefelügyelet és az igazságügyi szervek vizsgálták a Daimler ügyleteit – az EvoBus Austria akkori vezérigazgatója megpróbálta eltitkolni az USCON-kifizetés valódi természetét. A cég vezetője hamis tanácsadói szerződést kreált, amelyet 2005 áprilisára dátumozott vissza, egy azt megelőző időpontra, hogy az EvoBus Austria leszállította a buszokat az EvoBus Hungáriának.
Páncélozott Mercédesz ajándékba
Egy esetben a Daimler hamis tanácsadói szerződést kötött egy amerikai álcéggel, hogy azon keresztül bonyolítsa le a törvényellenes kifizetéseket külföldi tisztviselőknek – állítják a 76 oldalas keresetben. Ám más esetekre is fény derült – írja a New York Times. Az amerikai lap szerint például egy nyilvánvaló megvesztegetés magába foglalta haszon- és gépjárművek eladását kormányzati szervek számára Oroszországban.
Lettországban, magasabb árat kértek az autókért, a többletet pedig orosz tisztviselők által irányított bankszámlákra utaltatták. Hasonló módon jártak el Kínában is, ahol a szerződő felek állami tulajdonú vállalatok voltak.
A Daimler több száz esetben vesztegetett meg tisztségviselőket kormányzati megrendelés megszerzése érdekében. A vád szerint a Daimler több vezetője, például a külföldi részleg feje, vagy a belföldi számvevőszék, és több leányvállalatának vezérigazgatója is érintett a botrányban. A Daimler egy ízben születésnapi ajándék gyanánt egy több mint 300 ezer dollárt érő páncélozott, S-osztályú Mercedes Benz személyautót küldött egy türkmén tisztviselőnek. Egy vezető indonéz tisztviselő gyerekei nászajándékokat kaptak a Daimlertől. Ettől függetlenül bíróságon magányszemélyek ellen nem indítottak eljárást.
Az amerikai igazságügy-minisztérium nem kommentálta az ügyet. Az Egyesült Államokban törvény tiltja, hogy vállalatok kenőpénzeket fizessenek külföldi tisztviselőknek üzletkötés érdekében. A megvesztegetések eredményeképp a vállalat több száz millió dolláros adómentes profitot termelt, csak az Egyesült Államokban 50 milliós tranzakcióra derült fény – írja a Times Online.
Kiegyeztek?
Amerikai lapjelentés szerint a Daimler – az anyacég és egy-egy német, orosz és kínai leányvállalata ellen indítottak eljárást – kiegyezett az amerikai hatóságokkal. Az anyavállalat 185 millió dollárt fog fizetni, és a három érintett leányvállalat közül kettő, a német és az orosz bűnösnek fogja magát vallani az április 1-jei tárgyaláson. A kiegyezés értelmében a Daimler 93,6 millió dollárt fizet az amerikai igazságügy-minisztériumnak, és 91,4 millió dollárt kap a tőzsdefelügyelet.