Az építtető cégek mindenféle trükkökkel kerülik meg a keletimunkaerőre vonatkozó szabályozást, így például vállalkozónak minősítik az érintetteket, akiket így nem sújtanak az új EU-tagok belépését követő, a munkaerő szabad áramlására vonatkozó korlátozások. A helyzet a belga lapok szerint annyira kritikus, hogy immár a legnagyobb cégek is komolyan fontolgatják illegális munkások foglalkoztatását, máskülönben hatalmas veszteségeket szenvednének.
A belga szállítócégek szövetsége, a FEBETRA szerint az EU keleti kibővítése ebben az ágazatban is komoly hatásokkal járt: a belga szállítócégek 68 százaléka saját talponmaradása szempontjából fenyegetésnek látja ezt a folyamatot, olyan komoly a keletiek, főként a lengyelek és a csehek jelentette konkurencia – írja S. Tóth László, az MTI tudósítója.
A FEBETRA felmérése szerint a belga cégek mindenekelőtt az alacsonyabb költségekben, így az alacsonyabb munkabérekben látják a veszélyt, s 58 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy a keleti konkurencia miatt piacokat vesztett, főként a Franciaország, illetve Németország felé irányuló szállításokban. Az eredmény: a belga cégek egyharmada azt mondja, immár kénytelen a rövidebb távú szállításokra koncentrálni. Sokan azonban máshogy is próbálnak alkalmazkodni az új időkhöz: 19 százalékuk tavaly május elseje, azaz az EU-bővítés óta leányvállalatot hozott létre valamelyik új belépő tagállamban, 15 százalékuk pedig most készül erre a lépésre. A FEBETRA illetékesei leszögezték: a kialakult helyzetben határozottan ellenzik az EU bármiféle újabb bővítését, illetve a szállítási piac további liberalizálását.