Tavaly december 31. és 2024. június 15. közötti időszakban Magyarországon 4 milliárd 151 millió forint értékben költöttek politikai hirdetésekre a Facebookon és a Google-ön – írta a Political Capital (PC). Elemzésük szerint Összehasonlításképp: az európai parlamenti és az önkormányzati választással ellentétben egy országgyűlési választáson létezik kampányköltési limit, amit 2022-ben 1,177 milliárd forintnál húztak meg. Ebbe minden kampányeszköz beleértendő, a köztéri hirdetésektől, a választási gyűléseken át az utolsó szórólapig vagy Facebook-hirdetésig. Ehhez képest a kormányoldal kizárólag közösségimédia-hirdetésekre költött idén 2,136 milliárd forintot, igaz, nem 50, hanem 168 nap alatt.
A Fidesz nemcsak hazai sztenderdek szerint szórja a pénzt hirdetésekre:
Sőt, a nyolc legnagyobb összeggel terjesztett videó közül ötnek a cechjét a Fidesz állta. A képzeletbeli EU-s hirdetési dobogó mindhárom fokát a Fidesz foglalja el – egy olyan időszakban, amikor 27 EU-tagországban zajlott választási kampány – közölte a PC.A három legnagyobb kormányoldali szereplő a Fidesz, a Megafon és a CÖF volt a hirdetési piacon. Az ellenzéki pártokon belül messze a legnagyobb hirdető a DK volt.
- Gyurcsány Ferenc pártja 183 millióért terjesztette üzeneteit a Facebookon és a Google-ön.
- A Momentum körülbelül feleennyiért, 93 millióért hirdetett,
- őket az LMP (80 millió),
- az MSZP (50 millió),
- a Mi Hazánk (25 millió)
- és a Párbeszéd (23 millió) követte.
A többi kilenc hirdető párt költése nem érte el a tízmillió forintot sem. A TISZA egészen a kampány utolsó hetéig nem indított politikai hirdetést, akkor is csak a Google-ön, mindössze 8 millió forint értékben.
A főpolgármester-jelöltek közül Szentkirályi Alexandra kampányának támogatására a Fidesz 112 millió forintot költött, Vitézy Dávid hirdetéseire 55,8 milliót költöttek a Facebookon, további 13,9 milliót a Google-ön, míg Karácsony Gergelyre összesen 19,5 milliót.