Közélet

Karácsony Gergely: Nálam nemzetibb szerintem nem tud lenni senki

MTI / Balogh Zoltán
MTI / Balogh Zoltán

Ez egy csóró ország csóró fővárosának helyzete

– így summázta Budapest jelenlegi állapotát Karácsony Gergely a Totalcar Égéstér című podcastjában, amit az Index szemlézett.

A főpolgármester példaként megemlítette, hogy a BKK az idén 50 milliárd forintos veszteséggel zárja az évet, amit jövő márciusig vissza kell fizetni. A koronavírus-járvány óta az idén először a jegybevételek már elérhetik a pandémia előtti, 2019-es szintet, ráadásul a közösségi közlekedés használata visszakapaszkodott 86 százalékra.

Karácsony Gergely szerint a fővárosban közlekedőknek nincs autós, biciklis vagy BKV-s identitása, hanem az emberek gyakorlatiasan döntenek, hogy az adott helyzetben mi a legkedvezőbb megoldás.

Óriási problémának érzem, hogy a magyar belpolitikában gyakorlatilag identitásviták vannak. Arról van szó, hogy ki a nemzeti és ki a nemzetietlen. Bocsánat, kikérem magamnak, nálam nemzetibb szerintem nem tud lenni senki

– fogalmazott a podcastban Karácsony, hozzátéve: amikor a közlekedéspolitika során valamelyik közlekedési módot előnyben részesítik, azt nem azért teszik, hogy egy csoportot károsan érintsenek, míg egy másikat jutalmazzanak, hanem hogy a város közlekedése egészben fenntartható legyen.

A főpolgármester úgy látja, a városnak jót tenne, ha többen választanák a biciklit. Szerinte nem szabad azt a hamis látszatot kelteni, hogy a városi utak végtelen kapacitása elbírja a nagyobb autóforgalmat, mivel szerinte ez egyáltalán nem igaz.

A budapesti utakkal kapcsolatban Karácsony elmondta, tisztában van azok állapotával, ugyanakkor forráshiány miatt nem tudják felújítani, hiába szeretnék. Hozzátette, a belvárosi közlekedés problémáját nem a Budapesten élők és azon belül közlekedők okozzák, hanem az agglomerációból érkezők. Aláhúzta ugyanakkor, hogy az agglomerációból érkezők alapvetően a közösségi közlekedésnek a hiánya miatt ülnek autóba – míg a Budapesten élők kétharmada választja a tömegközlekedést, és egyharmada ül autóba, addig ez az agglomerációban fordítva van.

A beszélgetésben szóba kerültek a P+R parkolók is. A főpolgármester elismerte, hogy ezek létrehozása és bővítése fontos lenne a közösségi közlekedés szempontjából, azonban ezeket leginkább az agglomerációban kellene létrehozni.

Az illegális versenyzésekről Karácsony azt mondta: egyre több traffipaxot helyeznek ki, hogy ezzel előzzék meg ezeket. Közölte: a főváros önerőből 45 új kamerát fog kihelyezni, aminek helyszíneit a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal és az Országos Rendőr-főkapitánysággal közösen egyeztetve jelölik ki.

A beszélgetés végén szóba kerültek az E-rollerek is, ami Karácsony szerint az egyik legjobb mobilitási eszköz is lehetne, azonban az összevissza lerakott rollerek mellett jogi problémája is van – előbbit a mikromobilitási pontok kihelyezésével sikerült orvosolni, utóbbira pedig a KRESZ módosítása lenne a megoldás. A főpolgármester egyébként egységesen 25 km/h-ban korlátozná ezen közlekedési eszközök sebességét, és ugyanabba a kategóriába helyezné őket, mint a kerékpárokat – hangzik el a Totalcar podcastjában.

Kiemelt kép: Karácsony Gergely főpolgármester kerékpárral érkezik a Práter utca és Szigony utca kereszteződésénél lévő Mol Bubi gyűjtőállomáson tartott sajtótájékoztatóra 2022. május 2-án. MTI/Balogh Zoltán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik