Fontos hónap volt 2022 áprilisa az egyik leggazdagabb magyar, Rencsár Kálmán életében. Az üzletember ekkor már évek óta szerepelt a hazai gazdaglistákon elsősorban állami megbízásokkal jól ellátott építőipar cégének, a településéről elnevezett Soltútnak köszönhetően. Vagyonát az elmúlt esztendőkben rendre 30–40 milliárd forint közé becsülték, amivel az 50 leggazdagabb közé tartozott az országban. Tavaly tavasszal azonban néhány napon belül két olyan esemény is történt, amely komoly hatást gyakorolt, és még gyakorolhat a jövőben is erre a hatalmas vagyonra – írja a G7.
A lap szerint írt).
A cég pénzügyi helyzete ezt megelőzően fokozatosan romlott. A problémát a közgyűlésen Rencsár Kálmán oldotta meg azzal, hogy még a saját mércéjével mérve is hatalmas összeget, közel 7 milliárd forintot tolt a Szíjj László érdekeltségébe tartozó vállalatba (tulajdonszerzéséről korábban a Szabad Európa isSzíjj pénteki interjújában arról beszélt, hogy a jachtbiznisz „üzletileg nem egy rossz vállalkozás”, ez azonban elég könnyen cáfolható állítás. Rencsár a 7 milliárdos befizetéssel végső soron egy olyan vállalatba szállt be, amely
- a korábbi években komoly veszteséget termelt,
- drága, de nagyon gyorsan értéktelenedő eszközöket (jachtokat) birtokol,
- a jachtok jogi státusza is zavaros: bár úgy tűnik pénzért adják ki őket, elérhető besorolásuk alapján a máltai szabályozás értelmében elvileg ezt nem lehetne,
- viszont évről évre rengeteg pénzt visz el a fenntartásuk.
A gazdasági szakportál szerint ez a befektetés üzletileg egyáltalán nem értelmezhető, hiszen a vállalat évek óta veszteséges, vagyona gyorsan értéktelenedik, és komoly hitelállománnyal rendelkezik, így a megtérülésre nincs is esély.
Alig három nappal később pedig ennél is több pénz sorsáról hozott döntést Rencsár Kálmán, ám ekkor már Budapesten saját cégének hivatalos helységében „egy bababolt tőszomszédságában”. Az üzletember cégjogi lépésekkel lehetővé tette, hogy az egyre nagyobb állami megrendeléseket kapó, és a már NER-mértékkel is kiugró profitot termelő Soltút nyereségének nagy részét néhány, ekkor kibocsátott, speciális részvény tulajdonosa kaphassa meg. A cég osztalékelsőbbségi részvényeket bocsátott ki, amelynek tulajdonosa az összes osztalék hetven százalékát kaphatja. A részvényeket eleinte ugyan ő maga birtokolta, ám ez nem maradt így sokáig: a milliárdokat érő papírok még tavaly más tulajdonába kerültek.
A jachtos céget és a milliárdokat érő részvények új tulajdonosát az elmúlt évtized állami megrendeléseinek egyik legnagyobb haszonélvezője, Mészáros Lőrinc barátja, az Orbán Viktorral meccset néző, és Szijjártó Péter nyaralásáról is gondoskodó Szíjj László köti össze.
Szíjj volt az – emlékeztet a G7 –, akiről az elmúlt hetekben az ősfideszes Pesty László filmrendező többször is erős állításokat fogalmazott meg. Interjúiban Pesty arról beszélt, hogy a „Lölő–klán” tagjai zsarolással szereznek meg ingatlanokat vagy éppen cégeket.
Az osztalékelsőbbségi részvények egy olyan céghez kerültek, amelynek tulajdonosa és vezetője Szíjj László veje. Az ügyletet követően 17 milliárd osztalékot fizettek az elsőbbségi papírok után.
A Soltút egyre erősebb pozíciókkal bír az állami útépítésekben, a cég 2020-ban története messze legnagyobb állami megrendelését – ők építhetik a kétszer két sávosra tervezett 83. számú főút Tét és Győr közötti 18 kilométeres szakaszát bő 46 milliárd forintért – Szíjj László cégével, a Duna Aszfalttal együtt kapta meg. A fejlesztésről szóló közbeszerzést két részletben írták ki, és a másik – Pápa és Tét közötti – szakaszt Szíjj László cége kapta további 44 milliárdért. Rencsár Kálmán érdekeltsége ezt követően további közel 100 milliárdnyi állami megrendelést nyert el.
A G7 a furcsa tranzakciókkal, és a két vállalkozó vagyonösszefonódásával kapcsolatos kérdéseivel valamennyi érintettet megkereste. Azonban Szíjj László, Rencsár Kálmán és az osztalékelsőbbségi részvényeket megszerző bizalmi vagyonkezelő sem reagált.