Közélet

Szijjártó Péter a megtett távolság alapján novemberben már visszafelé utazott a Holdtól

Szijjártó Péter / Facebook
Szijjártó Péter / Facebook
Szijjártó Péter hivatalos külügyminiszteri útjain  annyit repült 2021-ben, hogy, ha szűken is, de elért volna a Földtől a Holdig, az idén azonban már az év első tíz hónapja elég volt ahhoz, hogy összejöjjön neki a két égitest közötti átlagtávolság, a 384 400 kilométer. A nemzetközi kapcsolatok ápolása közben a miniszter novemberben már a Holdról visszafelé is megtette az út 10 százalékát. Mindez 1,5–1,8 milliárd forintjába kerülhetett a magyar költségvetésnek.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium vezetője annyira rákapcsolt a repülésekre, hogy az idén messze meghaladta a tavalyi és a korábbi évek teljesítményeit, így egyre több rekordot állíthat fel. Szijjártó Péter ebben az évben december 1-ig 214 repülőúttal 420 ezer megtett kilométer közelébe jutott. A repülőutak száma ugyan egyelőre elmarad a tavalyitól, de mivel a miniszter az idén különösen favorizálta a tengerentúli célpontokat, a megtett össztávolság jóval nagyobb lett.

A kilométer-számlálót különösen az olyan utazások pörgették meg, mint az októberi amerikai látogatás, de érdemben hozzátett például a Maldív-szigetekre tett kitérő is.

A miniszter október 25-én négynapos, három kontinenst érintő körútra indult Budapestről Luxemburgon át az Egyesült Államokba, onnan Dél-Amerikába, majd újra az Egyesült Államokba utazott, és csak ezt követően tért vissza Magyarországra.

Mostantól négy napon át meg sem állunk, (…) három éjszakát töltünk repülőn, legalább a szállással nem kell sokat bíbelődni

– írta ezekről a napokról Szijjártó a Facebook-oldalán. A követők azt is megtudhatták, hogy az utazás során több mint 41 órát töltött a levegőben, és 31 ezernél is több kilométert tett meg. A körút egyik állomása egyébként Buenos Aires volt, ahol alig egy hónappal korábban már járt a miniszter.

November elején egy rövidke találkozó kedvéért a Maldív-szigetekre is elrepült, jóllehet közben Orbán Viktor miniszterelnök egy másik állami géppel a Türk Tanács fontos csúcstalálkozójára ment az üzbegisztáni Szamarkandba. Szijjártó, miután az Indiai-óceánon fekvő félmilliós szigeten aláírt egy felsőoktatási és sportügyi megállapodást, továbbá a sajtónak elmondta, hogy helyi kollégája is gyors békével zárná le az ukrajnai háborút, több ezer kilométeres kanyarral csatlakozott a főnökéhez Szamarkandban.

A 2022-es repülőutak összesítéséről és azok költségeiről hiába kérdeztük a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, a tárca hetek óta nem válaszol levelünkre, így a cikkhez egy privát összesítő oldal adatait vettük alapul. A külügyminiszter útjait követő összesítés készítője a 24.hu-nak azt mondta, hogy Szijjártó a nyilvános Facebook-bejegyzéseiben jó ideje részletesen közvetít az utazásairól, ezért az általa használt gépek repülési adatai és a Flightradar repüléselemző alkalmazás segítségével könnyen rekonstruálható a miniszter mozgása.

Az összesítő oldal adatai szerint a magyar diplomácia vezetője január 1. és december 1. között 87-szer indult útra a Liszt Ferenc repülőtérről, ám, mivel gyakran többállomásos körutakat szervezett magának, célszerűbb a repülések számát követni. Tizenegy hónap alatt 214-szer repült, azaz átlagosan másfél naponta ült repülőgépre. Novemberben csúcsot ért el a tárcavezető, akkor ugyanis 29 repülést sűrített bele a 30 napos hónapba.

Az idei repülőútjai közül a legtöbb, pontosan 23 Budapest és Brüsszel között zajlott, de frekventált úti cél volt az idén Belgrád, valamint a New York közelében található teterboroi repülőtér is.

Szijjártó 2022-ben majdnem egy teljes hónapot töltött a levegőben. Eddig 616 órát, közel 26 teljes napot repült, ami az össztávolság mellett szintén rekord lehet, hiszen a kormány tagjai korábban sokkal kisebb intenzitással használták a honvédség tízmilliárdokért beszerzett repülőparkját. Tavaly Szél Bernadett, korábbi országgyűlési képviselő adatigénylésére a KKM azt közölte, hogy Szijjártó 2018 májusától 38 hónap alatt 384 utat bonyolított a gépekkel. Ebből következően 2022-ben igen komoly növekedés történt a repülők igénybevételében.

A miniszter szinte kizárólag a HM két gépével, a business jet kategóriába tartozó Dassault Falconnal és a 140 személy befogadására is alkalmas Airbus A319-essel repült, csupán két alkalommal használt bérelt gépet.

Piaci körülmények között a hasonló géptípusok bérleti díja repülési óránként 10–11 ezer dollár körül mozog, vagyis a jelenlegi árfolyam mellett 4–4,5 millió forintnak megfelelő összeget tesz ki. Szakértők szerint a magyar állami gépek estében 2,5–3 millió forintot lehet számolni reális óránkénti repülési költségként, amennyiben csak az üzemanyag- és a szimpla fenntartási-üzemeltetési költségeket vesszük figyelembe.

Ezekkel a finanszírozási adatokkal számolva Szijjártó idei, eddig 616 órás repülési teljesítménye a becslések alapján 1,5–1,8 milliárd forintba kerülhetett. A pontos számot azért nem tudjuk, mivel a KKM az elmúlt években egyszer sem tett közzé reálisnak tekinthető elszámolást arról, hogy a Szijjártó Péter által meghonosított utazási szokások mennyibe kerülnek a magyar költségvetésnek. Tavaly a 24.hu kérdésére például azt állították, hogy a tárcának mindössze 30,9 millió forintot kellett térítenie több mint 70 repülés után. Az idén egyelőre választ sem kaptunk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik