Közélet

Rabok, hullák, prostik és celebek a New York-i éjszakában

Rabok, hullák, prostik és celebek a New York-i éjszakában

A harmincas-negyvenes években Weegee neve szorosan összefonódott New Yorkkal és az ottani városi élettel. Fotóriporterként mindig az igazi sztorira vadászott, és folyamatosan úton volt, hogy megörökítse a tökéletes pillanatot. Weegee egy depresszióval és gazdasági válsággal küzdő társadalomban szembesítette nézőit a magánnyal, a szegénységgel és a bűnözéssel. Ugyanakkor megmutatta a szépség és a boldogság pillanatait is, mert ez is hozzá tartozott a Lower East Side életéhez, Harlemhez, Boweryhez. A Mai Manó Házban megrendezett kiállítás – WEEGEE – A HÍRES, 1935-1960 – az életmű legjobb képei közül mutat be 104-et, a tárlat 2019. január 20-ig tekinthető meg.

Weegee, eredeti nevén Arthur Fellig, zsidó bevándorlók gyermekeként született a mai Ukrajna területén található Lembergben, ahonnan családjával 1910-ben New York városába emigrált. Szegénységben nőtt fel a Manhattan szomszédságában található, túlzsúfolt Lower East Side-on.

Ismeretlen fotográfus, Weegee portréja, 1956 © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Tanulmányait korán félbehagyta, hogy alkalmi munkákat vállalva segítse családja megélhetését. Miután 18 évesen otthagyta a szülői házat, az éjszakákat vasútállomásokon és hajléktalanszállókon töltötte, és a nap folyamán megszerzett szerény jövedelméből élt. Első találkozása a fotográfiával szintén egyik alkalmi munkájához köthető, amikor egy vándorfényképész mellett kellett segédkeznie.

Weegee, „Az élet öröme”, 1942. április 17. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

1918-ban egy fényképész stúdióban kezdett dolgozni, majd hamarosan önálló tevékenységbe kezdett, mint vándorfényképész. Egy pónilóval „felszerelkezve” Weegee képletesen, és szó szerint is elkápráztatta és lefényképezte a Lower East Side gyermekeit, majd a szüleiknek eladta a helyszínen előhívott képeket.

Weegee, A rabszállítóban, 1942. január 27. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

1924-ben az ACME Newspictures képes hírújságnak kezdett dolgozni, mint segédlaboráns, egészen addig, míg végül 1935-ben elindította szabadúszó sajtófotográfusi karrierjét.

Weegee, A két lábon járó áruház, d. n. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

A biztos megélhetése és saját arculatának kialakítása érdekében éjszakai fotózásra specializálódott, hogy emberi drámák és szenzációk pillanatait örökítse meg, ami után az újságok sóvárogtak.

Weegee, „Santana tangában”, 1950 k. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

1938-ban, mint sajtófotós, elsőként kapott engedélyt arra, hogy gépkocsijába rendőrségi rádió adóvevőt telepítsen. Az autóban emellett egy sötétkamrát is elhelyezett, amely lehetővé tette számára az elkészült fénykép azonnali előhívását.

Weegee, Gyerekek a tűzlépcsőn, 1941. május 23. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Nem volt fotográfus, aki nála előbb ért ki egy szenzációs esemény vagy bűncselekmény helyszínére, és senki sem tudott addig olyan felvételt készíteni, amit még aznap éjjel megkapott az újság, hogy a másnapi hírek címlapján közölje.

Weegee, Húsvétvasárnap Harlemben, 1940 k. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Munkássága azonban mégsem csupán a témája miatt vált ismertté, képeinek művészi ereje, drámai hatása, nyers realizmusa, éles kontrasztjai úttörő hatással voltak az elkövetkező fényképész nemzedékekre.

Weegee, … a rabomobilban, 1939 k. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Weegee képei olyan lapokban jelentek meg, mint a PM Daily, a The Herald Tribune, a Sun vagy a Daily Mirror. Fotográfiái, túlmutatva a modern városi élet puszta dokumentációján, magát Weegee-t is megörökítik, hiszen a képeket mélyen átitatja alkotójuk karaktere és életrajza.

Weegee, A kritikus, 1943. december 6. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

1943-ban és 44-ben Weegee nagyszabású kiállításon vett részt a New York-i Modern Művészetek Múzeumában, (Museum of Modern Arts), majd 1945-ben, karrierje csúcsán munkásságát a Meztelen város címen híressé vált könyvében is megjelentette, amely elsöprő sikert aratott. Weegee – A híres néven Arthur Fellig beírta magát az egyetemes fotográfia történetébe.

Weegee, Andy Warhol és Weegee, d. n. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018
Olvasói sztorik