Először az I Bike Budapest mozgalom mögött álló Magyar Kerékpárosklubot kerestük meg. Arra voltunk kíváncsiak, szerintük figyelembe veszi-e majd a Főváros a mai tüntetésüket a döntéshozatalnál.
Nagyon reméljük. A Bartók Béla út élhetőbbé tétele fontos az itt lakóknak, dolgozóknak, boltosoknak, erre közlekedőknek, kulturális intézményeknek és vendéglátóhelyeknek. Kész tervek vannak arra, hogyan javítsák a környezetet, a közlekedést, ami elengedhetetlen a környék szebbé, élhetőbbé tételéhez. Az, hogy titokban mondott nemet rá a főváros, azt mutatja, hogy még talán ők sem mernek felvállalni egy ilyen döntést
– mondta Halász Áron, arra a kérdésre pedig, hogy van-e visszaút azt, hogy abszolút, csak meg kell valósítani a kész terveket. Ha a főváros nem lép semmit, akkor nemcsak petícióval indítanak, de további akciókat is terveznek. A komplett fejlesztési tervanyagot is készítő Magyar Kerékpárosklub szerint egyébként eddig csak szavakban fordultak szembe a korábban elfogadott – és haladó szemléletű – városfejlesztési koncepcióval, viszont úgy tűnik, a szavakat most tettek is követik majd.
Vitézy Dávid: Ne forduljunk vissza a ’70-es évekbe!
A Közlekedési Múzeum főigazgatója 2013-ban a Budapesti Közlekedési Központ akkori vezérigazgatójaként testközelből vett részt a projekt kialakításában. Tőle megtudtuk, hogy már 2012-ben elkezdtek egy programot, ami a dél-budai peronok akadálymentesítésével foglalkozik – az alacsonypadlós fonódó villamosok esetében ugyanis 26 centiméteres magasság kell, hogy szintben lehessen beszállni (akár babakocsival, akár kerekesszékkel). Ez azzal jár, hogy hosszabb rámpák vezetnek a peronról, ami emiatt sokszor hosszabb és szélesebb is. A Nagykörúton például ez parkolók megszüntetésével és a szűkebb sávok kijelölésével járt.
A szélesítés miatt a Bartók Béla út belső szakaszán nem maradhat meg a két sáv, ami azonban azért nem baj, mert eddig sem volt teljes értékű: rendszeresen rakodtak, pakoltak a szélső sávban, és mivel buszmegállót is kijelöltek ott, így a valós forgalmi kapacitás egy sáv volt. A Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér közötti szakasz megvalósítása azért is fontos,
Éppen ezért a BKK egy kerékpársávot tervezett a Bartók Béla útra, a megmaradt egy sáv pedig teljesen alkalmas lenne a – főleg a Fehérvári út felőli körtéri áthajtás lezárása miatt – csökkent forgalom zavartalan átengedésére.
Egy biztos: egy kerékpáros- és tömegközlekedés-ellenes közlekedéspolitikának a jegyében történik most az, ami. A terveket felülvizsgálták, először azt akarták, hogy maradjon meg az egysávos út, de ne legyen kerékpársáv.
Íme a legújabb opció
Vitézytől megtudtuk, hogy új tervet készítettek, amiben meghagyták a két sávot, ami viszont a kiszélesített peron miatt csak úgy férne el, ha a járdából csípnének le egy darabot, az tehát szűkebb lenne. Most ezt tervezik megvalósítani, és ez ellen nemcsak a Magyar Kerékpárosklub tiltakozik, de egészen egyedülálló együttműködésben a környék boltjai, kocsmái és kávézói is.
A Bartók Béla út közúti forgalmi rendje egyébként direkt módon nem kapcsolódik EU-támogatáshoz vagy nem igényel más külső jogi jóváhagyást, úgyhogy itt lényegében egy kérdés van: sikerül-e a főváros vezetését meggyőzni arról, hogy
ahol az áthaladó emberek többsége ma is tömegközlekedik és biciklizik, ahol épp az elmúlt évek forgalomcsillapításainak eredményeként töredékére csökkent a forgalom, és ahol végre fellendültek a boltok, kiülős helyek, és van élet az utcán.
BKK: Várhatóan a hetekben születik döntés
Nem lenne kerek a történet a Főváros megszólalása nélkül sem. Kérdéseinket Budapest Főváros Önkormányzatának küldtük el, választ pedig a BKK-tól kaptunk. Tőlük megtudtuk, hogy a Bartók Béla úton jelenleg három beruházás folyik egyszerre:
- a fővárosi önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ EU-s források felhasználásával építteti át a villamosmegállókat, melyek így alkalmasak lehetnek az itt közlekedő alacsonypadlós autóbuszok és villamosok együttes fogadására, és biztosítani tudják a teljes akadálymentességet is;
- a BKV Zrt. saját beruházásban végzi az elhasználódott villamospálya felújítását és a villamos közlekedés energiaellátását nyújtó betápláló vezeték cseréjét a Szabadság híd és a Móricz Zsigmond körtér között;
- a Főtáv Zrt. pedig a távhővezeték rekonstrukcióját bonyolítja le a Csíky utca és a Szent Gellért tér között.
Mint írták, a jogszabályi előírások miatt villamosmegállókat is szélesítenek az útpálya rovására, amely miatt a Gárdonyi téren és a Szent Gellért téren a Szabadság híd irányában a korábbi keresztmetszet mellett csak további beavatkozásokkal lenne biztosítható a 2×2 forgalmi sáv.
Ennek lehetséges megoldása érdekében a szükséges kiviteli tervek készítése végső fázisban vannak, döntés a kialakítandó keresztmetszetről, a forgalomtechnikai megoldásokról – beleértve a kerékpáros közlekedés feltételeinek kialakítását is – ezt követően, a következő hetekben születik döntés.