Egy See.Sense nevű északír startup olyan okoslámpát mutatott be a Kickstarteren, ami amellett, hogy riaszt, ha el akarják lopni a bringánkat, egyszerűbbé teheti a kátyúk kijavítását – és szöveges üzenetben ugrasztja a barátainkat, ha elesünk vagy elgázolnak minket.
Az akkumulátoros Icon lámpa szenzorai folyamatosan gyűjtik az információkat a környezetünkről. A lámpa érzékeli, ha egy kereszteződéshez érünk, forgalmas úton tekerünk vagy behajtunk egy alagútba: ilyenkor erősebben világít. Ráadásul jóval nagyobb szögben szórja a fényt, mint a hagyományos bringalámpák, így az autóvezetők nem csak szemből, hanem oldalról is könnyen észrevehetnek minket.
Irene McAleese, a See.Sense alapítója a co.EXIST-nek nyilatkozva azt mondta, eredetileg csak egy okos LED-rendszert akartak kifejleszteni, de miután rájöttek, milyen sokféleképpen hasznosíthatják a szenzorok által gyűjtött adatokat, egy Bluetooth-chipet is beépítettek a lámpába.
McAleese szerint az okosspilács biztonságosabbá teheti a városokat: amellett, hogy segít az úthibák feltérképezésében, a jelenleginél kevésbé balesetveszélyes kerékpárutak építését is lehetővé teheti. „Egyes városok már régóta gondolkoznak azon, hogy szenzorok segítségével gyűjtsenek adatokat az utakról és a forgalomról, de az ehhez szükséges rendszerek kiépítése és karbantartása nagyon sok pénzbe kerülne, ezért általában inkább letesznek róla” – emelte ki.
Az Icon másodpercenként nyolcszáz mérést végez, és folyamatosan monitorozza a sebességünket, illetve az utak állapotát. Olyan információkat is gyűjthet, amelyekhez a várostervezők eddig nemigen juthattak hozzá – például a bringások számára különösen veszélyes kereszteződésekről, útszakaszokról. „Minden esély megvan rá, hogy az eszközünk hamar népszerűvé válik a kerékpárosok körében, hiszen biztonságosabbá teheti a számukra a közlekedést, és megakadályozhatja a lopásokat – jelentette ki a See.Sense alapítója. – Így a biciklisek olyan szenzorhálózatokat alkothatnak majd, amelyek adatainak felhasználásával a városaink is »okosabbá« és élhetőbbé tehetők.”
Mint mondta, a szenzorok a közlekedési lámpákkal is kommunikálhatnának, így a bringások gyorsan és biztonságosan áthajthatnának a forgalmas kereszteződéseken. Sőt, a kerékpárutakat megvilágító utcai lámpákkal is összekapcsolhatnák őket, amelyeknek így csak akkor kellene kigyulladniuk, amikor valaki elkerekezik mellettük – így energiatakarékosabban működhetnének.