Kezdjük a hőségriadó újabb etapját egy jó kis klímás bejegyzéssel. Idén nyáron már több alkalommal is megemlékeztünk arról, hogy gyakran a nyithatatlan ablakú buszokon sem megy a klíma, az utasok pedig szépen belefőnek az egyébként modern, hiperszuper buszokba.
Mintha nem lehetne egyértelművé tenni, hogy vagy a klímának kell működnie vagy az ablakot kell nyithatóvá tenni, de legalább az egyik nélkülözhetetlen. Nyilván nem reprezentatív, de érdekes, hogy a klímával kapcsolatos panaszok többsége nem a BKV, hanem valamely külsős szolgáltató buszaira érkezik. Balázs például a Volánbuszra akad ki szerdán.
A mai nap folyamán (szerda) újabb gyöngyszembe futhatott bele az átlag polgár, aki az 55-ös buszon utazott a Boráros térről Gyál felé. Délután mentem hazafelé a Boráros térről és felszálltam az 55-ös buszra. Már akkor tapasztaltam, hogy nagyon meleg van a buszon, kint párás esős idő 26-27 °C-ot mutatott a hőmérő, de a páratartalom miatt sokkal melegebb volt a hőérzete az embernek.
A busz tele, 2 csecsemő és legalább 6-7 idős ember. Az ablakok csukva és a légkondi sem ment. Végigmentem a buszon ami egy újabb típusú Volvo volt. Sajnálatosan tapasztaltam, hogy az összes ablak be volt zárva speciális kulccsal és nem lehetett kinyitni sehogy sem. Vártam egy kicsit, hátha amikor elindulunk, a vezető bekapcsolja a klímát.
A múltkor felhívta a BKK a figyelmet, hogy 24 °C felett bekapcsolják a klímát. Hát itt épp, hogy kikapcsolta – 26 °C-nál. A sofőr azt mondta, hogy ő még soha nem hallott olyanról, hogy zárva lehet egy busz ablaka. Itt, kérem szépen, hülyének nézett; nem kicsit, nagyon.
Azzal védekezett, hogy neki a fődiszpécser szólt, hogy kapcsolja ki. Kérdeztem tőle, hogy akkor azért is engedély kell, hogy bekapcsolja? Mondta, hogy azt ő döntheti el, de nem kapcsolja be. Ekkor kérdeztem, hogy ha valamelyik kisbaba vagy idős ember rosszul lesz, akkor mi lesz? Erre az a válasza érkezett, hogy majd mentőt hívunk. Ekkor megkérdeztem tőle, hogy ha ez így lesz, ő fogja-e vállalni a felelősséget. Ekkor azt válaszolta, hogy mivel ő utasbarát, így bekapcsolja a klímát.
Ekkor megköszöntem neki, és hátra mentem. Természetesen nem kapcsolta be, így jobbnak láttam panaszt tenni a BKK-nál telefonon. A bejelentésről hangfelvétel is készült, hiszen ha már ők mindent rögzítenek, én miért ne tehetném? Mellékelem a buszról a fotót, az aktuális hőmérsékletet a telefonomról és a hangfelvételt. Az ügyfélszolgálatos azt mondta, hogy a panaszt kivizsgálják.
Ez történt 2015. augusztus 5-én, 17:50 körül. Az 55-ös járaton, az MOS-261-es rendszámú buszon.
A levélhez mellékelt hangfelvételt nem közölhetjük, annyit azonban le lehet írni, hogy Balázs kérdésére az ügyfélszolgálat megerősítette, hogy 17:50-kor a fődiszpécser jelezte: a vihar okozta lehűlés miatt a klímát már nem kell bekapcsolni. A zárt ablakokra azonban az ügyfélszolgálatos sem tudott magyarázatot adni. Azt ígérte, kivizsgálják az ügyet, majd elkérte olvasónk elérhetőségeit.
Frissítés:
A fent leírtakra a BKK is reagált, íme:
A BKV-Figyelő blogon “Majd mentőt hívunk” – a klíma nem megy, az ablak zárva. Kié a felelősség? címmel megjelent bejegyzéssel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk.
A klímaberendezések általános be- és kikapcsolását a BKK fődiszpécsere a rendelkezésre álló időjárási és hőmérséklet adatok alapján központilag rendeli el. A kérdéses napon a fődiszpécser a város jelentős részében lezúduló nagymennyiségű jégeső, és az esővel járó szél miatt döntött a klímaberendezések kikapcsolása mellett. Tette mindezt annak érdekében, hogy az átázott ruházatú utasok egészségét – az őket felszálláskor érő hirtelen hideg levegő – ne veszélyeztesse.
Emellett számos szolgáltatónknál – így a VOLÁNBUSZ Zrt. járműveit is beleértve – amennyiben a járművön 25°C-nál melegebb van, akkor a klímaberendezésnek működnie kell. Ilyen esetben a járművezető a fedélzeti hőmérsékleti adatok alapján dönti el, hogy mikor kapcsolja be a berendezést.
Az olvasójuk által leírt esetben tehát a járművezető helyesen járt el, amikor a délutáni nagy vihart követően a BKK Fődiszpécser utasítására kikapcsolta a légkondicionálót, az ablakok nyithatóságáról azonban valóban nem győződött meg. Bár ez mulasztás volt részéről, fontos megjegyezni, hogy az M5-ös autópálya bevezető szakaszán, egy ilyen vihar után a nagy sebességgel közlekedő járművek által felcsapódó sáros nedvesség miatt csak korlátozott mértékben lehet nyitva tartani az ablakokat.
Az utas kérésére az autóbusz-vezető a klímaberendezést azonnal bekapcsolta, viszont – tekintve, hogy a vihar következtében mind a külső, mind a belső hőmérséklet 22-23 C fok körüli volt – a klíma nem kezdett el azonnal, az utasok által is jól hallhatóan működni. Vélhetően ezért gondolta azt olvasójuk, hogy a buszvezető ígéretével ellentétben nem kapcsolta be a készüléket.
Az a tapasztalatunk, hogy a légkondicionálók használatával kapcsolatban az utasok igénye jelentősen különbözik. Egyesek szerint a jármű sűrű megállása, ajtónyitása ellenére is biztosítani kell a levegő folyamatos lehűtését, míg mások a nagy hőmérsékletkülönbség, és a megfázás lehetősége miatt fejezik ki nemtetszésüket, és például az extrém páratartalmú időszakokban a zárt autóbuszon magasabb a hőérzet, erre az utasok különbözőképpen reagálnak. Szolgáltatóink (így a blogbejegyzésben említett járat üzemeltetője, a VOLÁNBUSZ Zrt. is) igyekeznek megtalálni az optimális megoldást. Mindezek ellenére, amennyiben utasunkat kellemetlenség érte, ezúton is elnézését kérjük.