Közélet

Ezek az autók voltak a legtakarékosabbak

Sipos Anikó
Sipos Anikó

újságíró. 2015. 06. 16. 12:53

Tizedik alkalommal tette közzé az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) jelentését a kontinensen eladott személygépkocsik átlagfogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról.

Ezekkel az összesítésekkel a brüsszeli székhelyű T&E-nek (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete) az a célja, hogy ösztönözze a takarékosabb autók forgalomba helyezését és egyúttal a globális felmelegedést okozó szén-dioxid-kibocsátás csökkentését.

Az autósok többségét az érdekli, mennyit fogyaszt a kocsi

Sokan vásárláskor alaposan utánanéznek ennek az adatnak, és statisztikát is vezetnek arról, mennyire elég egy-egy tankolás. Minden 10 gramm, amivel a gyártó csökkenti egy típus szén-dioxid-kibocsátását kilométerenként, átlagosan 50 ezer forinttal csökkenti az üzemelési költséget, és – azonos menetteljesítmény mellett – jelentős mennyiségű kőolaj elégetésétől menti meg a légkört.

Nissantól a Hondáig

A legnagyobb mennyiségi ugrást a Nissan produkálta, 12,1 százalékos fogyasztáscsökkenést értek el az előző évi átlaghoz képest. Legjobban fogyó típusuk, a Qashqai új motorjának átlagos CO2-kibocsátása kilométerenként 20 grammal kisebb lett a korábbiénál. A vezető autógyárak között a sor végére a Honda került. A 2014-ben Európában eladott Honda személygépkocsik átlagos kibocsátása kilométerenként elérte a 133 grammot.

Az EU nyolc évvel ezelőtt vezetett be üzemanyag-hatékonysági előírásokat. Azóta a forgalomba került autók átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 37 grammal csökkent: ez 100 kilométerenként másfél liter üzemanyagfogyasztás-csökkenéssel egyenértékű.

Manipulált adatok?

Sajnos gyakran előfordul, hogy a gyártók által közzétett adatoknál nagyobb üzemanyag-fogyasztást tapasztalnak az autósok. A tesztelési eljárások, amelyek eredményeképpen egy-egy típusnak megadják az üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási átlagadatát, tág teret engednek a manipulációnak – olvasható a Levegő Munkacsoport közleményében. A T&E becslése szerint ez a torzítás mintegy a felét is adhatja a mért fogyasztáscsökkenésnek. Ez nyomatékosítja, hogy sürgető az új mérési eljárás, az ENSZ égisze alatt kidolgozott rendszer (World-wide Harmonized Light Duty Test Procedure, WLTP) bevezetése.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint a törvényalkotóknak kell megvédeniük a vásárlókat a gyártók félrevezető adatközléseitől. Minél előbb kötelezően be kell vezetni a világon mindenütt egyforma tesztelési eljárást és egy új címkerendszert, amelyből a vevő világosan ki tudja olvasni, mire számíthat. Magyarországon a műszaki vizsgaeljárás felülvizsgálata is szükséges ahhoz, hogy biztosak legyünk benne: minden jármű kibocsátása megfelel az előírásoknak.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Bengaluru, 2018. április 18.
Gyertyás virrasztáson vesz részt egy nő egy csoportos nemi erőszak és gyilkosság áldozatául esett nyolcéves indiai lány emlékére Bengaluruban (korábban Bangalor) 2018. áprlilis 17-én. A nomád törzsben élő lány 2018 januárjában halt erőszakos halált az észak-indiai Dzsammu állam Kathua körzetében. (MTI/EPA/Dzsagadis Nv)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.