Közélet

Ezek az autók voltak a legtakarékosabbak

Tizedik alkalommal tette közzé az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) jelentését a kontinensen eladott személygépkocsik átlagfogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról.

Ezekkel az összesítésekkel a brüsszeli székhelyű T&E-nek (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete) az a célja, hogy ösztönözze a takarékosabb autók forgalomba helyezését és egyúttal a globális felmelegedést okozó szén-dioxid-kibocsátás csökkentését.

Az autósok többségét az érdekli, mennyit fogyaszt a kocsi

Sokan vásárláskor alaposan utánanéznek ennek az adatnak, és statisztikát is vezetnek arról, mennyire elég egy-egy tankolás. Minden 10 gramm, amivel a gyártó csökkenti egy típus szén-dioxid-kibocsátását kilométerenként, átlagosan 50 ezer forinttal csökkenti az üzemelési költséget, és – azonos menetteljesítmény mellett – jelentős mennyiségű kőolaj elégetésétől menti meg a légkört.

Nissantól a Hondáig

A legnagyobb mennyiségi ugrást a Nissan produkálta, 12,1 százalékos fogyasztáscsökkenést értek el az előző évi átlaghoz képest. Legjobban fogyó típusuk, a Qashqai új motorjának átlagos CO2-kibocsátása kilométerenként 20 grammal kisebb lett a korábbiénál. A vezető autógyárak között a sor végére a Honda került. A 2014-ben Európában eladott Honda személygépkocsik átlagos kibocsátása kilométerenként elérte a 133 grammot.

Az EU nyolc évvel ezelőtt vezetett be üzemanyag-hatékonysági előírásokat. Azóta a forgalomba került autók átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 37 grammal csökkent: ez 100 kilométerenként másfél liter üzemanyagfogyasztás-csökkenéssel egyenértékű.

Manipulált adatok?

Sajnos gyakran előfordul, hogy a gyártók által közzétett adatoknál nagyobb üzemanyag-fogyasztást tapasztalnak az autósok. A tesztelési eljárások, amelyek eredményeképpen egy-egy típusnak megadják az üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási átlagadatát, tág teret engednek a manipulációnak – olvasható a Levegő Munkacsoport közleményében. A T&E becslése szerint ez a torzítás mintegy a felét is adhatja a mért fogyasztáscsökkenésnek. Ez nyomatékosítja, hogy sürgető az új mérési eljárás, az ENSZ égisze alatt kidolgozott rendszer (World-wide Harmonized Light Duty Test Procedure, WLTP) bevezetése.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint a törvényalkotóknak kell megvédeniük a vásárlókat a gyártók félrevezető adatközléseitől. Minél előbb kötelezően be kell vezetni a világon mindenütt egyforma tesztelési eljárást és egy új címkerendszert, amelyből a vevő világosan ki tudja olvasni, mire számíthat. Magyarországon a műszaki vizsgaeljárás felülvizsgálata is szükséges ahhoz, hogy biztosak legyünk benne: minden jármű kibocsátása megfelel az előírásoknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik