Demszky Gábor illegális vadsztrájknak nevezte a BKV buszgarázsaiban az elmúlt napokban történteket. Kocsis István, a BKV vezérigazgatója feljelentést tett rongálás és a közlekedés veszélyeztetése miatt, valamint kijelentette, hogy a BKV nem oázis. Mi pedig utánanéztünk valóban rossz-e a BKV buszok állapota.
“Micsoda kérdés? Persze, hogy az”- vághatja rá a kedves olvasó. Úgy tűnik ezt a tényt azonban néhányan hajlamosak nagyon figyelmen kívül hagyni. De mi történik valójában? A BKV és az érintett szakszervezetek nem tudtak megállapodni egy új kollekítv szerződésben, ami azt jelenti, hogy január első munkanapjain már a munka törvénykönyve szerint dolgoznak a BKV-sok. Ez viszont lényegébe szigorúbb, körültekintőbb eljárást követel meg a dolgozókól. A közlekedési vállalat vezetői azt szerették volna elérni, hogy csökkentsék a fizetés melletti juttatásokat, ezt azonban elfogadhatatlan a szakszervezetek számára, és már korábban jelezték, a kollektív szerződés hiányában borulhat a menetrend. Ez bekövetkezett, ám felmerül a kérdés, valóban ennyire lesújtó-e a buszok állapota, vagy csak szőrszálhasogatásról van szó.
A BKV által felállított belső, “szuper kontrollcsoport” volt ezt hivatott ellenőrizni, azonban rengeteg esetben bebizonyosott, hogy rengeteg buszt nem lehetett az érvényben lévő szabályok szerint a garázsból kiengedni A BKV legfrissebb reakciója az volt, hogy utcára küldte a sofőröket, hogy a lehetséges fennakadásokról tájékoztassa az utasokat. Ez több, mint megalázó akkor, amikor gyakorlatilag nem kell az igazságot keresni ahhoz, hogy nyilvánvalóvá váljon :v alódi problémáról van szó. Nem kell ehhez semmi mást tenni, mint betekinteni a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) jelentésébe.
A vizsgálat és a konzekvenciákA NKH 2009.október 24 és november 9. között országszerte vizsgált meg szúrópróba szerűen buszokat, melynek célja az általános állapotfelmérésen túl a téli időszakra való felkészültégi szint ellenőrzése is volt. Az vizsgálat lefolytatása utána kiadott jelentésben részletesen kitért a BKV buszainak állagára is, eszerint:
Ellenőrzött BKV járművek száma összesen: 472 db ebből műszakilag kifogásolt járművek száma: 117 db (24,8 %) műszaki vizsgára berendelt járművek száma: 16 db ( 3,4 %)
Az NKH jelentése szerint a leggyakrabban tapasztalt hibák a következők voltak: világító – és jelzőberendezések hibája, szélvédő üveg sérülése, előretekintő tükör hiánya, féklevegő szivárgás, kopott gumiabroncs, futómű lógások, szakadt gumiharmonika, környezetvédelmi igazoló lap korlátozása a magas füstkibocsátás miatt, gázolajfolyás, kenőanyag szivárgás az erőátvitel berendezésein, hűtőfolyadék szivárgás, felszakadt utastér padlóborítás.
Enyhe, vagy velős kritika?A közlekedési hatóság ellenőrei megjegyezték, hogy az óbudai buszgarázshoz tartozó BKV autóbuszok, melyek az ellenőrzés időpontjában a Hűvösvölgyi autóbusz állomáson tartózkodtak, jellemzően rosszabb műszaki állapotban voltak, és a gépkocsivezetők hozzáállása is kevésbé együttműködőnek bizonyult. Az ellenőrzött BKV járművek 3,4 %-át kellett műszaki vizsgálatra berendelni, szemben a többi társaság 0,9 %-ával. A jelentés külön kiemeli, hogy a téli átállásra való felkészültségben a BKV nem tett eleget a kötelezettségeinek!
A utas-kényelmi berendezések állapotát illetően szintén súlyos kritika érte a budapesti közlekedési vállalatot, az NKH szerint ugyanis a régi típusú Ikarus buszok elavultak, nem kellően karbantartottak, a belső esztétikai állapotra nem fordítanak elég figyelmet, a Volán társaságok járműparkja fiatalabb, ebből fakadóan az utas-kényelmi berendezések már elérik az elvárható minimális szintet. A nemzetközi utasforgalmat lebonyolító vállalkozások autóbuszainak állapota átlagon felülinek minősíthető.
A jelentés figyelembe vette az adott vállalat magatartását az ellenőrökkel szemben. A Volán társaságok és az alvállalkozók döntő hányada, az ellenőrzés során feltárt hiányosságokat nem vette zaklatásnak, pozitív hozzáállást tanúsítottak a hibák kijavítására, együttműködésük a hatósággal kimagaslóan jó volt. A BKV azonban közönnyel fogadta a hatósági ellenőrzést, ez a hozzáállás jellemző volt a hiányosságok ismertetése, és a szükséges javíttatások tényének közlése után is.
Ezek után mit mondhatnánk még? Csoda, hogy idáig bírták a buszok, vagy olyasvalamiről beszélünk amely a dolgozók, és az utasok számára nyilvánvaló. A probléma csak az, hogy az agyonstrapált járművek se egy új kollektív szerződéssel, se pedig azonnali elbocsájtásokkal az utcákról el nem tüntethetőek . Ezekkel a buszokkal a következő hónapokban is dolgozni kell valahogy, azonban a szétlopott budapesti vállalat továbbra is nagy nehézségeknek néz elébe, miközben a főpolgármester és a kormány az utasokkal akarja megfizetetteni a BKV-ból hiányzó, és a vállalatból eltűnő pénzeket. Ezt hívják ők “inflációval megegyező arányú jegyáremelésnek”.
Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság
Írta: Aranyi Péter