Gyakorlatilag zöld utat adott a főváros városüzemeltetési bizottsága a BKV jövő évre tervezett, drasztikus járatritkításának, jóllehet a részleteket márciusig kell csak kidolgozni, akkor döntenek ugyanis a 2008-as paraméterkönyvről (összmenetrendről).
Jóllehet a főváros vezetése (többek között Demszky Gábor és Hagyó Miklós) nem győzték hangsúlyozni, hogy a teljesítményváltozásról szóló döntést társadalmi egyeztetés előzi meg, vitára nem adott módot a kormánypárti többség: Mitus Zsuzsanna MSZP-s képviselő a vita lezárását kérte, amit a bizottság meg is szavazott, így a jelen lévő civil szervezetek nem rúghattak labdába.
(A bizottság múlt heti ülésén négy órát vitatkozott egymással a BKV, a politikusok és a civilek, ám annak határozatképtelenség miatt nem lett eredménye, a BKV anyagát nem fogadta el a bizottság.)
A 48 oldalas dokumentum ha sok konkrétumot nem is, annál több – bármikor elsüthető lózungot – tartalmazott. Mint például: “a magas színvonalú szolgáltatás fenntarthatóságának biztosítása”, “folyamatos fejlesztések: kötöttpálya, utastájékoztatás”, “környezetbarát közlekedés”, “járatok kihasználtságának optimalizálása” stb.
Tartalmazza ugyanakkor azt is, hogy a 2008-ra becsült 8,154 milliárdos veszteség “a paraméterkönyv módosításával csökkenthető”. Arról, hogy pontosan hogyan képzeli el ezt a BKV, nem derül ki az anyagból.
A jövő évi paraméterkönyv kapcsán nagy általánosságban a BKV a következőket árulja el:”az átszállások számának optimalizálása”, “gazdaságosan üzemeltethető közlekedési rendszer”, “egyszerűbb menetrendek”, “a belvárosba jutás könnyítése” stb.
Vitának helye nem voltA fideszes Wintermantel Zsolt az anyaggal kapcsolatban az ülésen megjegyezte, “ez alapján bármit meg lehet csinálni, ezek gumielvek, néhány konkrét számmal”. Ezután az SZDSZ-es Lakos Imre kijelentette, két felszólalót engedélyez még, utána szavazásra bocsátja az előterjesztést. Így rövid időn belül a politikusok vitájának is vége szakadt.
Wintermantel utólag az Indexnek elmondta, szerinte a bizottság megállíthatta volna a “politikai nyomásra ámokfutásba kezdett BKV-t, és végre szakmai mederbe terelhette volna a vitát, de ezt elmulasztotta megtenni”.
A fideszes képviselő szerint ezek után egyértelmű, hogy járatritkítások lesznek, hiszen miközben a BKV naponta tesz bejelentéseket egyes járatok (pl. kisföldalatti) ritkításáról, holott erre felhatalmazást még nem kapott, a paraméterkönyvön való 8 milliárd forintos spórolásról már döntött a főváros.
A BKV jövő évi tarifaemelésének mértékéről december 20-án dönt a közgyűlés.
Forrás: index