Súlyos ötlet a budapesti matricás útdíj, nincs olyan javaslat, amely bevezetné ezt a közterhet – ezt mondta Budapest főpolgármestere ma újságíróknak. Tarlós István hangsúlyozta: “a mai hírek nem a főváros vezetésének az álláspontját tükrözik”.
A városvezető az Index írására reagált. A lap mai összeállítása szerint a főpolgármester nyolc lehetőséget tárt a kormány elé a BKV finanszírozásának megoldására, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat, a havi tízezer forintos úthasználati díjat. Ezt a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene váltani, papíralapú matrica formájában.
A főpolgármester szerint a kormánynak küldött javaslatok között szerepel az úgynevezett dugódíj, ami egy behajtási díj, de nem hasonlít a matricás javaslatra. Ennek a technikai feltételeit is biztosítani kell, ami csak uniós támogatással képzelhető el.
Tarlós megjegyezte: lehetővé kellene tenni valamilyen helyi adófajta bevezetését, jelenleg ugyanis a fővárosnak nincs ilyen lehetősége, ami eddig volt, “azt is elvitték a kerületekhez”. Erre példaként a parkolási díjakat és az idegenforgalmi adót említette.
Hozzátette: mielőbb fel kell szabadítani a kormány által zárolt normatív támogatást. Ugyanakkor ez a 32 milliárd forint havi bontásban érkezik a fővároshoz, ebből nem lehet az adósságállományt kezelni. Szólt arról is, hogy Európában mindenütt 5 százalékos áfatartományban vannak a közösségi közlekedési díjak, Budapesten viszont 27 százalékosban, ami szerinte tarthatatlan.
Rogán tagad
A Belváros polgármestere cáfolta, hogy az ő ötlete volt a havi tízezer forintos úthasználati díj. Szerinte a javaslatot a Budapesti Közlekedési Központ dolgozta ki és foglalta írásba, és az érintettek aláírták, beleértve a főpolgármestert is.
Rogán egyébként támogatja, ha a főpolgármester visszavonja az általános útdíj javaslatát, mert helyette sokkal racionálisabb és igazságosabb megoldásnak tartaná a differenciált dugódíj bevezetését.