A kutatást több mint 30 ország, köztük Magyarország adóhatóságának részvételével készítettek. A vizsgált országok kevesebb mint felében volt szükség jogszabály vagy belső szabályzat módosításra ahhoz, hogy az új digitális környezetbe helyezett munkafolyamatokat alkalmazhassák – jelezte a nemzetközi tanácsadó cég.
Az adóhivatalok már korábban is számos folyamatukat helyezték át online térbe, így a koronavírus-járvány alatt virtuális vagy digitális eszközökkel helyettesítették a személyes, illetve a papíralapú kommunikációjuk jelentős részét.
Ennek ellenére csak mintegy felük tartotta elegendőnek a meglévő digitális csatornáit a megnövekedett online kommunikáció kezelésére, másik felük a digitális eszközök továbbfejlesztését vagy új csatornák bevezetését látta szükségesnek.
A járvány első csúcspontján a kutatásban résztvevők harmada tudott teljesen működőképes maradni, a másik kétharmadnak csak egyes részegységei tudták zavartalanul folytatni a munkájukat. A helyszíni ellenőrzéseket pedig az adóhatóságok háromnegyede felfüggesztette vagy drasztikusan csökkentette.
Az MTI által idézett felmérés szerint a megkérdezett szervezetek csaknem kétharmada már elkezdte a korábbi digitalizációs stratégiája felülvizsgálatát. Háromnegyedük tervezi, hogy a helyszíni vizsgálatok helyett, illetve mellett megtartja a digitális adóellenőrzést is. Többségük jelezte, hogy további fejlesztéseket terveznek az IT-rendszereik hatékonyságának, biztonságának és stabilitásának további növelése érdekében.