Üzleti tippek

Az autók drágulása húzta felfelé a lízingpiacot

Getty Images
Getty Images
Stabil eredménnyel zárta a magyar lízingszektor az első negyedévet a koronavírus-járvány okozta bizonytalan helyzet ellenére.

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai az első negyedévben 20.076 új finanszírozási szerződést kötöttek, ami minimális csökkenés, lényegében stagnálás az egy évvel korábbi szinthez képest, de csaknem 14 százalékos csökkenésnek felel meg 2019 azonos időszakához viszonyítva. A kihelyezett összeg 163 milliárd forint volt az első negyedévben, ami 14 százalékos növekedés éves összevetésben.

Zs. Nagy István, a szervezet elnöke kiemelte: a magánszemélyeknél és a vállalkozásoknál is érezhető a járvány miatti óvatosság, ez magyarázza a szerződések számának stagnálását. A finanszírozott összeg az egyik legfontosabb fokmérője a lízingpiac teljesítményének, de a mostani növekedés nem az élénkülést mutatja, hanem elsősorban a járművek és a többi finanszírozott eszköz drágulásával, valamint a visszaeséssel kevésbé érintett piaci szegmensek jó teljesítményével magyarázható.

A trendekről szólva hozzátette: bár az idei évkezdet stabil piaci helyzetet mutat, továbbra is nagyon különböző módon alakulnak az egyes eszközcsoportok, és a bizonytalanság továbbra is érezhető. A szövetség szerint ezért egyelőre korai pontos előrejelzést adni a magyar lízingpiac idei teljesítményére. A közleményben úgy fogalmaznak:

az biztosnak látszik, hogy a tavalyinál nagyobb lesz a vállalkozások beruházási kedve, ami a lízingpiacon is keresletet generál, ezért növekedés várható. A 2019-es rekordszinteket azonban idén még minden bizonnyal nem éri el a magyar piac.

A személyautó- és kisteherautó-finanszírozás területén mintegy 13 ezer új lízingszerződést kötöttek az első negyedévben, tavaly ugyanebben az időszakban 14 ezret. A lízingcégek 64 milliárd forint forrást helyeztek ki, ami 4 százalékos növekedés, ennek hátterében az autók árának jelentős emelkedése áll.

A személyautó-finanszírozásból elsősorban a magánszemélyek hiányoznak, a céges oldal tartja magát. A flottapiacon a járművek drágulása miatt a finanszírozott összeg szintén 4 százalékkal, 21,7 milliárd forintra emelkedett.

Élénkült a 2019 vége óta gyengén teljesítő nagyhaszon-gépjárművek szegmens is. Az eladások a tavalyi mélypont után növekedésnek indultak, ez látszik a lízingpiacon is, a kihelyezett összeg csaknem 28 százalékkal nőtt, így majdnem 32 milliárd forintot tett ki. Az agrárgép-finanszírozás tavaly a teljes piacon bekövetkezett visszaesés ellenére 7 százalékos bővülést ért el, az idei első negyedévben pedig tovább nőtt, a finanszírozott összeg elérte a 23 milliárdos szintet.

Kapcsolódó
Magasabb fokozatba kapcsolna az építőipar
A cégek többsége ugyanakkor továbbra is küzd a szakemberhiánnyal.

Az építőgép-finanszírozásban, ahol 2020-ban sikerült a korábbi évekhez hasonló kihelyezést elérni, szintén folytatódott a növekedési trend. A lízingszövetség tagvállalatai az idei első három hónapban több mint 7 milliárd forint értékben finanszíroztak építőgépeket, ami 27 százalékos emelkedés. Az egyéb gépek-termelőeszközök esetében viszont a negatív trend folytatódik, jelentősen, 35 százalékkal csökkent az új ügyletek volumene az első negyedévben, a fordulatra itt még várni kell.

Zs. Nagy István hangsúlyozta, hogy az első negyedévben elért növekedésben fontos szerepet játszottak a jegybank kedvezményes programjához, az NHP Hajrához köthető lízingkonstrukciók, amelyek különösen a furgon-, a teherautó- és az agrárgép-finanszírozást húzták – írta az MTI.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik