A tulajdonosok úgy gondolják, hogy könnyedén találnának vevőt a vállalkozásra, annak ellenére, hogy jelentős részüknek nincs pontos képe arról, hogy mennyit érhet az.
A pénzintézet kétévente készíti el reprezentatív kutatását, amelyben csaknem 600 magyar kis-, és közepes vállalkozás vezetőváltását és cégértékesítésének lehetőségeit méri fel. Az eredményekből kiderült, hogy a tavalyi évben – főleg a vírushelyzet kezelésének feladatai miatt – látványosan háttérbe szorult a vezetőváltás, a cégvezetők csupán 9%-a tudott az utódlással foglalkozni.
A vezetők kétharmada családon belül szeretné továbbadni a stafétát, azonban ez sok esetben nem lehetséges, így a cég jövőjét szem előtt tartva, a legkézenfekvőbb megoldás az értékesítés lehet.
- A megkérdezettek 92%-ánál viszont még soha nem merült fel az eladás gondolata, 87%-uk pedig egyáltalán nem szándékozik értékesíteni a vállalkozását a jövőben.
- Akik mégsem utasítják el az eladást, azok 40%-a a növekedés, 30%-a pedig a tőkebevonás lehetőségét látják a cég egy részének értékesítésben.
- Magabiztosak a vállalkozásuk piacképességében, harmaduk szerint könnyedén találnának rá vevőt, bár 20%-uk szerint nem adnának érte annyit, amennyit valójában ér.
De mennyit is ér pontosan?
Mivel a döntő többség nem gondolkodik eladásban, ezért a vállalkozás pontos értékének meghatározását sem tartják fontosnak, vagy egyszerűen csak nincs idejük ezzel foglalkozni. 79%-uk ezért még egyáltalán nem tett konkrét lépéseket ez ügyben.
A válaszadók 60%-ának nincsenek objektív mérőszámai, amelyek alapján meg lehetne határozni az eladási árat, ezért egyáltalán nem tudják vagy csak megbecsülni tudják az összeget. Pedig a cégérték pontos meghatározása nem csak eladáskor, hanem számos más helyzetben, például a hitelképesség bírálatakor, részvénykibocsátáskor vagy tőkebevonásnál is elengedhetetlen fontosságú.
Az értéknövelés továbbra is fontos
Ugyan a döntéshozók egyharmada szerint már nincs olyan terület, amelynek fejlesztése értéknövelő hatással lenne, többségük mégis lát még fejlődési lehetőséget. A legtöbbjük számára az átlátható, strukturált működés és a tudatos marketingstratégia kidolgozása lenne a legfontosabb, de a hatékonyabb munkaszervezés és a több innováció is sokat jelentene az értéknövelésben. Ezekre pedig szívesen költenének is a vállalatok, 50%-uk saját tőkét, 22%-uk pedig bankhitelt is igénybe venne a fejlesztésekhez.