Üzleti tippek

A vírushelyzet miatt tovább csúszik a generációváltás

Oláh Tibor / MTVA / Bizományosi
Oláh Tibor / MTVA / Bizományosi
A Budapest Bank reprezentatív kutatásából kiderült, hogy a vállalatvezetők az idei év kihívásai miatt még kevesebb időt tudtak generációváltásra fordítani, amely így 2020-ra látványosan háttérbe szorult.

Csupán a vállalkozások 9 százalékánál merült fel idén a vezetőváltás gondolata. A döntés viszont egyre sürgetőbb: 25 százalékponttal többen gondolják közülük úgy, hogy életkoruknál fogva időszerű lenne a stafétabot átadása, mint két évvel korábban.

A felmérésben csaknem 600 magyar kis-, és közepes vállalkozást kérdeztek meg a terveikről. A hazai kkv-k a magánszférában foglalkoztatottak kétharmadának biztosítanak munkalehetőséget. A KSH adatai szerint a nemzetgazdaság teljesítményéhez a teljes hozzáadott érték mintegy 50%-ával járulnak hozzá.

Az elkövetkezendő 8-10 évben körülbelül 12 ezer kkv-t érint közvetlenül a generációváltás.

A 90-es években vállalkozást indító nemzedék nyugdíjas korúvá válásával tehát ez a kérdés soha nem látott súllyal nehezedik a hazai vállalkozói társadalomra.

Fogy az idő, mégsem lépnek a vezetők

A válaszadók döntő többsége, 91 százaléka annak ellenére sem gondolkodik a staféta átadásán, hogy két év alatt 25-ről 50%-ra nőtt közülük azoknak az aránya, akik szerint ez életkorukból fakadóan már időszerű lenne. Reálisan látják a helyzetüket, hiszen a kkv-k harmadának vezetői már bőven elmúltak 60 évesek, a válaszadók pedig erre az időszakra, 65 és 70 év közöttire teszik az ideális életkort a vezetés átadására.

Kérdéses az utód, de lényeg, hogy családtag legyen

A kutatásban résztvevők kétharmada családon belül szeretné továbbadni a vezetői feladatokat, azonban még nem tudják, hogy pontosan kinek, csupán az esetek 16%-ában jelölték már ki a végleges utódot. Csökkent a döntéshozók bizalmatlansága: míg két évvel ezelőtt még 29%-uk szerint volt különösen nehéz megtalálni a következő vezért, addig idén már csak 21%-uk mondta ugyanezt.

Kapcsolódó
Az agilitás az összeszokott munkahelyi csapatokat is felrázza
Melyik cég ne szeretné, hogy kollégái rugalmasabban alkalmazkodjanak a változó üzleti igényekhez.

Ez némi optimizmusra adhat okot a következő generáció számára, hiszen – ahogy a vezetők, úgy az utódok is – egyre idősebbek és tapasztaltabbak lesznek, egyre inkább felkészülnek a vezetői feladatokra.

2020 nem a generációváltás éve volt

Az idei év korábban elképzelhetetlennek tűnő kihívások elé állította a vállalkozásokat. Kiélezett helyzetben gyorsan kellett cselekedniük, egy-egy döntésük a cég jövőjét is meghatározhatta.

Nem meglepő, hogy inkább a válságkezeléssel törődtek, mintsem a generációváltás folyamatával: 10 százalékkal magasabb volt azok aránya, akik időhiány miatt nem tudtak a vezetőváltással foglalkozni, mint két éve.

Ez azt eredményezte, hogy 2020-ra látványosan háttérbe szorult a folyamat, tavalyelőtt még a cégek 15%-ánál merült fel a utódlás, addig idén ez 9 százalékra csökkent.

Eladni? Soha!

Igaz, hogy a vezetők a társaság további sorsát alapvetően valamely családtagjukra bíznák, azonban könnyen előfordulhat, hogy bizonyos körülmények miatt erre nincs lehetőség. Kézenfekvő megoldás ilyenkor a cég – akárcsak egy részének – értékesítése.

A kutatás szerint a tulajdonosok 87 százaléka egyáltalán nem szándékozik eladni a vállalkozást.

Nem lenne pedig szerintük nehéz dolguk: a megkérdezettek harmada szerint könnyűszerrel találnának megfelelő vevőt, bár 20%-uk szerint nem adna a vásárló annyit vállalkozásért, mint amennyit valójában ér. Ugyanakkor egy vállalat értékesítését nagyban hátráltathatja, ha nem egyértelmű a cégértéke.

A döntéshozók 60%-ának nincsenek objektív mérőszámai, amelyek alapján meg lehetne határozni az eladási árat, ezért egyáltalán nem tudják, vagy csak megbecsülni tudják az összeget. A bankok szerepe az értékesítésben folyamatosan nő: a vezetők 35%-a vonna be pénzintézetet az eladási folyamat valamely szakaszában, amely 6 százalékponttal magasabb érték, mint két évvel ezelőtt.

Átláthatóbb működés a legnagyobb cégérték

A megkérdezettek szerint a legnagyobb értéknövekedést az átlátható, jobban strukturált működéssel, tudatos marketing-kommunikációval, hatékonyabb munkaszervezéssel és több innovációval lehetne elérni. Ezek fejlesztéséhez a vállalkozások fele saját tőkét venne igénybe, de 22%-uk a pénzügyi finanszírozásban is lát fantáziát – összegezte a Budapest Bank felmérése.

A cégek 16%-a viszont ezek közül egyiket sem választaná, mert növekedni sem szeretne, úgy vélik, hogy a jelenlegi állapot a legmegfelelőbb a tulajdonosok és az alkalmazottak számára is egyaránt.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik