Üzleti tippek

Az éttermek és kocsmák beszállítóit ellenőrzi a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal ágazati vizsgálatot indított a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységek italbeszerzéseinek elemzésére. Az elmúlt években az látható, hogy a hazai szereplők kifejezetten nehezen nyitnak új beszállítók felé, ami szűkebb kínálathoz és magasabb fogyasztói árakhoz vezethet.

A GVH ismeretei alapján az úgynevezett HoReCa-szektort átszövik az olyan kikötéseket tartalmazó beszállítói megállapodások, amelyek arra ösztönzik a vendéglátóhelyeket, hogy kizárólag egy vagy limitált számú cég termékeit kínálják.

A jelenség jellemzően a széles portfólióval és jelentős tőkeerővel rendelkező italbeszállítóknak kedvez, miközben gátolhatja az új – köztük a kisebb magyar – szereplők piacra lépését.

Véletlenül az étterem legdrágább borát kapták, miközben a legolcsóbbat rendelték
Az amerikai vendéglő tulajdonosa végül nem fizetette ki velük a hatszázezer forintnak megfelelő összegbe kerülő ital árát.

Ezek a folyamatok végső soron csökkenthetik a termékkínálatot, illetve növelhetik az árakat. Az ilyen típusú piaci gyakorlatok hosszabb távon a vendéglátósokra is hátrányosak lehetnek, hiszen az alternatív beszerzési források visszaszorulásával csökkenhet váltási lehetőségük, és növekedhet kiszolgáltatottságuk.

Különös jelentőséget ad a vizsgált kérdéseknek a COVID-19 járvány, amely ezt a szektort is súlyosan érinti. A hivatal korábban már vizsgálódott a sörpiacon, jelenleg pedig az üdítők és más italtermékek piacát ellenőrzik erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt. Amennyiben piaci torzulásokat tárnak fel, akkor emiatt versenyfelügyeleti eljárás kezdődhet.

Kiemelt fotó: MTI / EPA / Neil Hall

Ajánlott videó

Olvasói sztorik