„Magyarországon a kis- és középvállalkozások jelentőségét jól mutatja, hogy a vállalati foglalkoztatás 71 és a hozzáadott érték 47 százalékát adják a szektor képviselői” – mondta Mata Erika, a Budapest Bank vállalati értékesítési vezetője.
„Export tekintetében azonban egyelőre csak 20 százalék a hazai kkv-k részesedése, és azon belül is jelentős a koncentráció: 100 cégből összesen 6 szállít külpiacra” – fűzte hozzá Szabó István, az EXIM üzleti vezérigazgató-helyettese. Az exportban rejlő potenciál ellenére, sokan mégsem lépnek ezen a területen. Sok kis- és közepes cég várja, hogy kívülről megtalálják őket, pedig tudatosan felépített stratégiával és kezdeményezéssel komoly eredményeket lehet elérni.
A Budapest Bank értékesítési vezetője hozzátette, hogy vállalati portfóliójuk 80 százalékát a hazai kkv-k alkotják, és az elmúlt években jelentős növekedés mutatkozott az exportcélú finanszírozások számában és volumenében egyaránt.
A kkv-finanszírozói tapasztalatuk alapján kiemelte, hogy a külpiaci versenyképességhez és stabil piaci jelenléthez elengedhetetlen, hogy a kedvező forráslehetőségekből megvalósított infrastrukturális beruházások mellett a piacismeret és a megfelelő hozzáadott értéket biztosító, innovatív fejlesztések is a stratégia szerves részét képezzék.
Az EXIM üzleti vezérigazgató-helyettese elmondta: bár Magyarországon a kkv-szektor növekszik a legnagyobb mértékben, az exportpiac lehetőségeit még mindig kevesen próbálják kiaknázni. Az elsődleges okok között szintén az innováció szükségességét emelte ki, ami elengedhetetlen a versenyképesség megteremtéséhez és fenntartásához. Szerinte fontos, hogy elsősorban ennek a fejlesztését tűzzék ki célul a vállalkozások. Ehhez kíván segítséget nyújtani az EXIM, amely vagy kereskedelmi bankokon, vagy közvetlenül nyújt finanszírozási segítséget.
Szabó István szerint mindemellett fontos, hogy a cégvezetők eggyel „tovább tudjanak lépni” az üzleti gondolkodásban. Az elmúlt 30 évben a kkv-vezetők felépítették a vállalkozásukat, stabilizálták a cégüket, innen számukra a következő mérföldkő a nemzetközi piac meghódítása lehet, ehhez azonban kockázatvállalásra és kezdeményezőkészségre van szükség.
Kiemelt fotó: iStock