Üzleti tippek
Woman shopping on internet

Milliárdokat szórunk el az interneten

Négy év alatt több mint 2,5-szeresére nőtt a hazai e-kiskereskedelmi piac. Több elemző is alulbecsülte a tavalyi növekedést: míg 2014-ben csupán 273 milliárd forint volt a webáruházak belföldi online nettó forgalma, 2018-ban már elérte a 669 milliárd forintot.
Korábban a témában:

Az eNET minden évben tavasszal, a május 31-ei mérlegzárásokhoz közeledve készíti el az átfogó elemzését.

Jól teljesítettek a tavalyi évben is az e-kereskedők: 23%-kal tudták növelni a magyar online e-kiskereskedelem forgalmát. A több mint 5000 e-kiskereskedő internetes értékesítése alapján a teljes kiskereskedelmen belül az online értékesítés aránya elérte a 7%-ot, ami 13%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

Habár az online vásárlók száma is évről évre nő, dinamikája lassul, és a hazai e-kiskereskedelem bővülését inkább a netes vásárlások intenzitása fogja meghatározni. Jól mutatja ezt a változást az átlagos kosárérték emelkedése és az egy online vásárlóra jutó forgalom növekedése.

  • A legnagyobb volumenben értékesített termékkategóriák élén továbbra is a számítástechnikai eszközök állnak.
  • Ezt követik fej-fej mellett a szórakoztató elektronikai eszközök és a ruházati-sportruházati termékek.
  • A dobogó harmadik fokán pedig a lakberendezési termékek állnak.

Míg 2017-ben egy online vásárlás átlagos értéke 13.400 forint volt, a tavalyi évben elérte a 15.400 forintot. Az egy online vásárlóra jutó éves átlagos online forgalom pedig 111 ezerről 124 ezer forintra növekedett.

Hatalmas a harc a fogyasztókért

Az elmúlt 5-7 évben rengeteget fejlődött az online kereskedelem idehaza termékkínálat, technológia, biztonság, szolgáltatások és edukáció tekintetében. Egyre többen indították el az online értékesítést a legnagyobb klasszikus kiskereskedelmi láncok közül is. Olyan szegmensek törtek előre, amelyekre korábban senki nem gondolt – például a ruházat és lakberendezés.

Female hands typing on laptop. Online shopping concept
Így is rafináltabbak lehetnek a webáruházak
Egy magyar startup mesterséges intelligenciára kötné a webshopokat.

A fogyasztók kegyeiért pedig tovább éleződött a verseny, ami nemcsak szolgáltatásfejlesztésben, hanem főként a kommunikációra költött hatalmas összegekben és a mára részben fenntarthatatlanná váló árversenyben is megmutatkozott. Ez a verseny időnként már korábban is megmutatta negatív hatását, például az ingyenes kiszállítás erőltetésében a logisztikai fejlesztések kárára, ami a tömegesen késő év végi csomagokban csúcsosodott ki.

A verseny erősödése miatt elkezdődött idehaza egy piaci konszolidáció is, aminek egyik legfontosabb jele az eMAG és az eDigital tervezett egyesülése.

Az elkövetkező években az erőviszonyok további átrendeződésére lehet számítani nemcsak a nagy, hanem a közepes vertikális szereplők közötti összeolvadásokra és együttműködésekre is. Minderre már csak azért is szükség van, mert a hazai webáruházaknak a nemzetközi szereplőkkel is fel kell venni a versenyt.

Egyre népszerűbbek a külföldi webáruházak is

Már minden második online vásárló (3,1 millióan) külföldről is rendel online, és a tavalyi évben az eNET becslése alapján bruttó 400-420 milliárd forintot költhettek el a magyar internetezők külföldi webáruházakban, piactereken.

Mindez azt is jelenti, hogy a Magyarországról indított internetes kiskereskedelemben elköltött vásárlások összértéke meghaladta az 1000 milliárd forintot 2018-ban.

A külföldi webáruházakból való vásárlások intenzitás növekedése óriási kihívást jelent a magyar gazdaság számára, lévén ilyen esetekben a termékeket egy futárcég közvetítésével csak behozzák az országba, és átadják a vásárlónak.

Házhoz jön a nagybevásárlás

Ma már a felnőtt internetezők 91%-a, azaz 5,4 millió fő vásárol online, és közülük minden negyedik-ötödik netes vásárló (1,2 millió fő) a háztartás bevásárlásának egy részét is online végzi. Az FMCG, vagyis a napi fogyasztási cikkek online forgalma pedig már a teljes e-kiskereskedelmi forgalom hatodát adja.

Budapest, 2016. szeptember 7.
A Spar 100. franchise üzlete Zuglóban, az Ungvár utcában 2016. szeptember 7-én, a boltnyitás elõtt.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Itt a Spar nagy dobása: beszállt a netes versenybe
Egy valami lehet, hogy nem fog tetszeni a vásárlóknak.

Az eddigi dinamikus növekedés várhatóan az elkövetkezendő években sem fog alább hagyni, a szegmens gyorsabban növekszik, mint a piac egésze, súlya így egyre meghatározóbb lesz. Mindezt csak erősíti, hogy májusban újabb szereplő, a Spar is elindította az online értékesítését.

Kiemelt fotó: iStock

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Image: 73904809, Miut·n kedden besz·moltunk rÛla, hogy MÈsz·ros Lırinc milli·rdos felcs˙ti v·llalkozÛ kisebbik l·nya Ès annak fÈrje ÈrdekeltsÈgÈbe ker¸lt egy impoz·ns budaligeti villa, Kar·csony Gergely az MSZP-P·rbeszÈd fıpolg·rmester-jelˆltje Ès Kunhalmi ¡gnes szemÈlyesen kereste fel az ingatlant, hogy a Tiborcz-adÛrÛl szÛlÛ csekket ·tadja a tulajdonosoknak. T·rkony utca 83-85., Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.