Üzleti tippek

Ráfizetnek az elavult ellátási láncra a cégek

A vállalkozások fele úgy gondolja, hogy az ellátásilánc-stratégiájuk már elévült, és nem igazodik a jövő üzleti igényeihez.

Az ellátási lánc fejlesztésére szánt megfelelő befektetések már 2-4 év alatt is megtérülhetnek, 15-25 százalékos haszonnal – összegezte a Roland Berger tanulmánya, melyben a szakértők több mint 200 vállalatot kérdeztek meg világszerte.

„A tervezés legfőbb célja az, hogy a fogyasztók szükségleteinek megfelelően tudjuk a termékeket, a megfelelő csatornán és a megfelelő mennyiségben teríteni” – magyarázta Schannen Frigyes, a cég magyarországi ügyvezetője. Ideális esetben a tervezéssel majd százszázalékos előrejelzési pontosságot, nulla felesleget és rendkívül hatékony, a változó körülményekhez hangolható ellátási láncot hozhatnak létre a társaságok.

Sajnos jelenleg még nem tartunk itt. Az új és mindent megváltoztató technológiák, a politikai és gazdasági bizonytalanság, az egyedi megoldások irányába mutató trendek – és még számos egyéb tényező – megjósolhatatlan, sokszor radikális változásokat okoznak, rendkívül megnehezítve a pontos üzleti előrejelzéseket. Ezt ellenpontozandó, a mai megoldások gyorsaságot, fogékonyságot és rugalmasságot kívánnak a vállalatok részéről. Az ellátásilánc-tervezésüknek pedig alkalmazkodni kell mindehhez – fejtette ki a szakember.

A cégek felének fel kell zárkóznia

A tanulmány alapján a vállalatok kétharmada úgy véli, hogy hatékony az ellátásilánc-stratégiájuk, sőt négy társaságból három biztos abban, hogy megfelelnek a jelenlegi üzleti követelményeknek. Azonban a jövő üzleti igényei szempontjából nem ilyen egyértelmű a helyzet, ugyanis a megkérdezettek több mint ötven százaléka gondolta úgy, hogy módosítani kell stratégiájukon, különösen a kereslet megtervezésében. Ennek ellenére a válaszadók háromnegyede elégedett termeléstervezése jelenlegi helyzetével.

Az elavult ellátásilánc-tervezés csökkenti az üzleti működés hatékonyságát, részben azért, mert a rossz előrejelzési pontosság eredményeként rövid időn belül kell módosításokat végrehajtani. Ez pedig mindig hatással van a termelékenységre, még akkor is, ha ez nem érinti közvetlenül a gyártási üzemidőt – mondta Schannen Frigyes.

Fejlesztési stratégia három lépésben

A Roland Berger szakértői három lépésből álló megközelítést javasolnak a vállalatok számára az újragondoláshoz.

  • Az első lépésben pontosan elemezniük kell a cég jelenlegi helyzetét, és azonosítani kell a hiányosságokat.
  • A második lépésben a jövőképet kell felállítaniuk, amely tartalmazza a megcélzott folyamatokat, az arra alkalmas szervezeti felépítést és rendszereket.

Ezen a téren az egyik legfontosabb követelmény a digitalizáció, amelyet még kevesen tudnak kihasználni. A megkérdezettek 56%-a számolt be arról, hogy a jelenlegi ellátásilánc-tervezéshez használt IT-rendszerük nem képes megfelelően támogatni a termelési, logisztikai és eladási folyamatokat. Eddig mindössze a vállalatok egynegyede digitalizálta kereslettervezési folyamatait.

  • A harmadik lépés az új elképzelés fejlesztése, melynek bevezetése folyamatosan történik.

Az új rendszer beillesztése akár éveket is igénybe vehet a vállalati rendszer érettségétől függően, de ezek az erőfeszítések és befektetések idővel kifizetődnek.

Kiemelt fotó: Thinkstock

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik