A bor népszerű, és széles vásárlókörrel rendelkezik Magyarországon. Az értékesítésben legnagyobb súlya a hipermarketeknek és a diszkontoknak van – összegezte a GfK a Háztartáspanel kutatásuk adatait.
Az egy vásárlóra jutó átlagos mennyiség a ritkuló beszerzések miatt enyhén csökkent, azonban a vásárlók száma ehhez hasonló mértékben bővült, vagyis az újonnan meghódított fogyasztók kompenzálni tudták a vásárlók mértékletesebb fogyasztását. A megvásárolt bor mennyisége így stabil volt, de a forgalom az alacsonyabb átlagár hatására csökkent.
A vizsgált hat hónap alatt hozzávetőleg minden második magyar háztartás (56 százalék) vásárolt bort otthoni fogyasztásra: átlagosan 14 litert és alkalmanként jellemzően 2 palacknyit (átlagosan 1,7 litert) tettek a kosárba, és a vizsgált fél év alatt 8 alkalommal volt erre példa. A kategória literenkénti átlagára 556 forint volt, így egy átlagos háztartás összesen 7900 forint körüli összeget költött borra ez idő alatt.
A vörösbor a legkedveltebb
Négyből három borvásárlónak legalább egyszer erre esett a választása. Ízviláguk szerint a száraz borok a legkedveltebbek, bár a félédes borok is népszerűek. A fehérborok elsősorban a rosé boroktól tudott fogyasztókat hódítani, piaci részesedésüket ezek kárára tudták növelni január és június között.
A borvásárlásnál kiemelkedő szerep jut a legnagyobb részesedéssel rendelkező hipermarketnek, illetve ezen kívül a diszkontüzleteknek. Új fejlemény, hogy a diszkontok mennyiségi piacrészüket 5 százalékponttal tudták növelni a többi modern kereskedelmi csatorna rovására.
Az adatok azt sugallják, hogy a borfogyasztás ma Magyarországon összefügg a jövedelmi státusszal. Minél kedvezőbbek egy háztartás anyagi viszonyai, annál valószínűbb, hogy az a háztartás vásárol bort: a legmagasabb jövedelmi szinten ez tízből hat háztartást, míg a legalacsonyabb jövedelmi szinten tízből mintegy négy háztartást jelent. A kutatás szerint a magasabb jövedelmű háztartások körében legkedveltebb a vörösbor és a rozé.