Az európai közepes vállalatok éves árbevételükből akár 4,8 millió fontot (5,7 millió eurót) is elveszíthetnek a növekedésüket gátló akadályok miatt. Az érintett körülbelül 75 ezer vállalkozásban a teljes potenciális elveszített árbevétel elérheti akár a 364 milliárd font (433 milliárd euró) összeget, ami megközelíti Lengyelország éves GDP-jét – derül ki a Ricoh Europe megbízásából készült kutatásból.
Mindezek ellenére Európa középpiaca jelentős növekedést tűzött ki céljául. A vállalkozások közel 40%-a tervezi, hogy a közeljövőben részvényeket fog kínálni a tőzsdén. További 21%-uk versenyelőnyük növelése céljából felvásárlásokban vagy vállalategyesítésekben gondolkodik. A komoly ambícióik ellenére a társaságok 93 százaléka szerint olyan akadályokkal kell szembenézniük, melyek meggátolják lehetőségeik kiaknázását.
„Az európai középméretű vállalkozások országuktól és szektoruktól függetlenül igen hasonló kihívásokkal szembesülnek. Ezek között olyan, főbb strukturális és üzleti-magatartási feladatok is vannak, amelyeket az egyes vállalatok és az országok üzletpolitikájának szintjén egyaránt kezelni kell” – mondta Jyoti Banerjee, a középvállalkozásokat képviselő kutatóközpont, az M-Institute társalapítója.
„Ünnepelnünk kellene az európai középvállalkozások elért eredményeit. Folyamatosan növekednek és munkahelyeket teremtenek. De azt is fel kell ismernünk, hogy ha több támogatás érkezne a kormánytól és az egyes iparágakon belülről, az fontos változásokat idézne elő e számottevő, ám gyakran figyelmen kívül hagyott vállalatok teljesítményében” – tette hozzá a szakember.
Adaptálható üzleti modellekkel nyerhetnek a cégek
A kutatás szerint a középvállalatok 30 százalékának még be kell vezetnie olyan digitális megoldásokat, amelyek hatékonyan támogatják a vállalatnövekedést és elősegítik a márkanév erősítését. Mindez döntő fontosságú az éves szinten elveszített lehetséges árbevételek megtartása szempontjából.
„A legtöbb kormányzati támogatás a kisvállalkozásokat helyezi előtérbe, miközben a nagyvállalatok, gazdasági helyzetüknek köszönhetően általában képesek gondoskodni magukról. A középméretű vállalkozások gyakran úgy érzik, ők az európai üzleti világ elhanyagolt gyermekei” – mondta David Mills, a Ricoh Europe ügyvezetője.
„A hiányzó 364 milliárd font megdöbbentő szám a cégek és az egész európai gazdaság számára. Az olyan digitális megoldások, mint az e-számlázás és az irodai automatizálás támogatják a növekedést azáltal, hogy olcsóbbá és hatékonyabbá teszik a cash flow kezelését, illetve a számlázási és az ügyfelekkel történő kommunikációs folyamatokat. Úgy véljük, elérkezett az idő, hogy a középpiac az innovációt helyezze előtérbe, valamint biztosítsa, hogy üzleti modellje valóban adaptálható legyen. A legkönnyebb módszer erre a folyamatok ésszerűsítése, így válik lehetségessé számos kihívás leküzdése” – fejtette ki az ügyvezető.