A nyereményjátékok indítása a vállalkozások online marketingjének egyik eleme lehet, ezeknél az áloldalaknál azonban valódi nyeremények helyett csupán lájkvadászatról és átverésről van szó.
„Magyar és külföldi kamu oldalak is feltűnnek szép számmal a Facebookon. Külföldi oldalak esetében ’divat’ egy légitársaság álprofilját létrehozni, majd megosztásért és lájkolásért cserébe repülőjegyet lengetnek be, mint nyereményt. Persze, azzal a repülőjeggyel sehová sem mehetnénk… Nemrég pedig egy hamis Szerencsejáték Zrt. Facebook-profil keverte fel az állóvizet a nyereményjátékaival. Ez az oldal is szokásos módon húzta el a mézesmadzagot: ossza meg a posztot, lájkoljon mindent és nyerhet iPhone-t, mobiltelefont vagy tabletet – összegezte Héjj Szilárd marketingszakértő.
A Szerencsejáték Zrt. tegnap este közölte: az elmúlt napokban több bejelentés is érkezett hozzájuk, hogy a közösségi médiában ismeretlen szervezők a cég nevét felhasználva nyereményjátékokat szerveznek.
A vállalat kiemelte, hogy a hamis oldal tevékenysége jogellenes. A Szerencsejáték Zrt. nem szervez ilyen jellegű nyereményjátékokat, és egyúttal elhatárolódik az említett oldalon megjelentektől, továbbá nem javasolja semmilyen személyes adat megadását a jogszabályba ütköző tevékenységet folytató Facebook-oldalaknak. A hamis profilt időközben törölte a közösségi portál.
Gyanús jelek: ezekre figyeljen, ha egyből nem szúrja ki a kamu játékokat
Követők száma
A marketingszakértő szerint mindig legyen gyanús az aránytalan kevés lájkoló. A Szerencsejáték Zrt. az egyik legismertebb magyar vállalat, nyilván nem csak alig 9 ezren lájkolnák, ahogy a kamu profil esetében volt. A vállalat valós Facebookján a követők száma jelenleg több mint 120 ezer.
Hiányos vagy üres névjegy
Ennél a hamis oldalnál az egyik legnagyobb árulkodójel az volt, hogy a névjegy része egyáltalán nem volt kitöltve.
Nincsenek korábbi bejegyzések
Az is több mint jelzésértékű, ha csak a nyereményjátékhoz köthető posztok láthatóak és semmi más. Általában minden valódi oldalnak van valamilyen tartalma a nyereményjátékokon kívül például az adott vállalkozás termékeiről vagy szolgáltatásairól. De akkor is „ordít” az oldalról, hogy hamis, ha semmiféle cégnév nincs feltüntetve, csak valamiféle fantázia nevet kapott – tette hozzá Héjj Szilárd.
Csekkolja le az URL-címet
A Facebook-oldal pontatlan URL-címe is jelezheti, ha nem a hivatalos profilról van szó. Az is egyszerű ellenőrzési mód, ha a cég nevét bepötyögi a Facebook keresőjébe, és jó esetben máris megjelenik a lista elején a valós felület is.
Hanyag beállítások
A már törölt hamis Szerencsejáték Zrt. Facebook-profilt a „Közösség” kategóriában regisztrálták, miközben a „Vállalat” kategóriába kellett volna. Az áloldalon apróság, de a profilfotó bélyegképe sem volt méretre igazítva, így csak az ERENCSEJÁTÉK Z látszott belőle…