Az is kedvező tendencia, hogy 12 százalékra csökkent a kevesebb forgalomról beszámoló kisvállalkozások aránya. Legsikeresebb karácsonya azoknak volt, akik többet reklámoztak: 72 százalékuk számolt be nagyobb forgalomról – derül ki a Marketing Commando online felméréséből, amelyben január első felében 1500 kkv vett részt.
Év végi pörgés
A karácsony az év egyik legjelentősebb időszaka a kereskedelemben, az ekkor keletkezett forgalom jól tükrözi a gazdaság állapotát. A megkérdezettek fele nyilatkozott úgy, hogy nagyobb volt a karácsonyi értékesítése, mint tavaly. Ez amellett, hogy 5 százalékpontos növekedés a múlt év karácsonyához képest, a 2008-óta mért legmagasabb arány is. Ezzel folytatódik a javuló tendencia, amely a válságot követő mélypont óta tart.
Az online kutatás szerint tovább csökkent a stagnáló és csökkenő forgalmat realizáló cégek aránya. A válaszadók 37 százalékának stagnált, és mindössze 12 százalékának csökkent az ünnepek előtti forgalom, ami csaknem harmada a 2009-ben mért mélypontnak.
Karácsonyi vásár – Fotó: MTI / Mohai Balázs
Jól jött a karácsonyi hírverés
A megkérdezett cégek 35 százaléka nyilatkozott úgy, hogy többet reklámozott, mint az előző év karácsonyán. Ezen vállalkozások 73 százalékának nőtt a forgalma, ami jelentős, 9 százalékpontos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A többet reklámozók ötödének (20 százalék) nem változott, és 7 százalékának csökkent a forgalma.
A kkv-k 31 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ugyanannyit hirdet, mint egy évvel korábban. Kevesebb marketingről a vállalkozások 7 százaléka számolt be, az összes megkérdezett 27 százaléka viszont egyáltalán nem reklámozott a karácsonyi időszakban.
“A marketing-aktivitás és a forgalom közötti közvetlen kapcsolat kezdetektől kimutatható, azonban a különbség most a legszembetűnőbb: a többet reklámozó cégek jobb eredményeket érnek el, és elveszik a vevőket a nem marketingező konkurens kisvállalkozásoktól” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Bővülő online kereskedelem
A megkérdezett kkv-k ötöde kizárólag interneten, 41 százalék csak offline, 37 százalékuk online és offline csatornán egyaránt értékesít. Az utóbbi cégek karácsonyi forgalma nőtt a legjobban, 59 százalékuk nyilatkozott javulásról. A kizárólag internetes kereskedők 56 százalékának, míg a csak offline értékesítő cégek alig 41 százalékának lett nagyobb bevétele a tavalyi karácsonnyal összevetve. “A javuló eredmények javarészt a kedvező gazdasági környezetnek köszönhetők. Az adatokból kitűnik, hogy a marketing javuló környezetben intenzívebb növekedést eredményez” – tette hozzá a szakértő.