Üzleti tippek

Kávé a szerverben – Még mindig sok a hiányosság a kkv-knál

Egyre több cég dönt a bérelhető informatika mellett. Az Invitel szakértője szerint ugyanakkor a hazai kkv-szektorban még mindig jelentős hiányosságokkal lehet találkozni, pedig számukra is sokat segíthetnek a felhőalapú rendszerek: például a költségcsökkentésben, a modernizációban és az IT-biztonságban is.

A hazai vállalkozások körülbelül 4-5 százaléka vesz igénybe üzleti felhőszolgáltatásokat. Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója arra számít, hogy a kkv-szektorra jellemző alacsony számok a következő években duplázódni vagy triplázódni fognak.

A felhőben biztonságban lesznek a céges adatok?

A bérelhető informatika, illetve a cloud computing kapcsán sokan az adatbiztonságra kérdeznek rá először, de azt már jóval kevesebben veszik figyelembe, hogy a házon belüli rendszerüknek milyen súlyos biztonsági kockázataik vannak. Például még mindig lehet olyan „megoldással” találkozni, hogy szinte a vezető lába mellett van a szerver, de vannak olyan kis cégek, ahol csak kéthetente mentik az adatokat, vagy folyamatosan archiválnak, de a másolatot is az irodában tárolják. Akad olyan vállalkozó is, aki pendrive-ra menti a fájlokat… A nem megfelelő tűzfal vagy a fizikai védelem hiánya (nincs őrzés, hűtés, feltörhető az iroda), az elavult rendszerek használata is gyakori, de akár olyan kisebb „munkahelyi balesetek”, mint a kávé kiöntése vagy az adatok véletlen felülírása is súlyos károkat okozhat.

„A kkv-k közül sokan mostanra ismerték fel, hogy a bérelhető informatika számukra is költséghatékony megoldás lehet. Például a szerverek adatközpontban történő elhelyezésével teljes egészében megspórolhatják az IT-beruházás költségeit, amelyek helyett a jövőben tervezhető havi költségekkel kalkulálhatnak. A továbbiakban nem kell költeniük a szerverek fizikai biztonságára, hűtésére, kevesebb lesz az áramdíj, és az adatvesztéssel járó rizikót is vissza tudják szorítani egy professzionális adatközpontban” – részletezte az ICT üzletfejlesztési igazgató.

Fotó: Invitel DataCenter

Az informatika akkor jó, ha láthatatlan

A szakértő szerint az előfizethető szolgáltatások abban is segítenek, hogy a cégek kizárólag a saját tevékenységükre koncentráljanak, és ne kelljen bajlódniuk az informatikai rendszerekkel. De ezzel együtt fontos hangsúlyozni, hogy a bérelhető informatikára való átállás nemcsak a rendszergazdák szakterülete, hanem ügyvezetői, vezérigazgatói kérdés is. Nem mindegy ugyanis, hogy adott cégnek milyen költségstruktúra a megfelelő: mi a jobb, ha a beruházás mellett döntenek, ami növeli a cégeszközök (CAPEX – capital expenditure) értékét, vagy az a cél, hogy a beruházáshoz képest jóval alacsonyabb, tervezhető havi kiadásaik legyenek, amelyek költségsoron (OPEX – operative expenditure) jelentkeznek. Ez társaságonként változhat, hogy számviteli, pénzügyi és adózási szempontból mi a kézenfekvő.

Felhősítene? – Ezek a bérelhető informatika szintjei

Első szint: Infrastructure as a Service (IaaS)

A magyar vállalkozások szemben a nemzetközi gyakorlattal (ahol az SaaS a legelterjedtebb) főleg infrastruktúra oldalról kérnek felhőszolgáltatásokat. Idesorolható, ha a szerver-, tároló- vagy hardverhez köthető kapacitás fenntartása helyett a bérlés mellett döntenek. Az előfizethető szolgáltatások egyik fő előnye, hogy skálázhatóak, tehát rugalmasan lehet növelni vagy csökkenteni a bérelt kapacitást. Erre saját céges rendszerek kiépítésénél nincs lehetőség, ott a maximum terheléshez kell megtervezni a kapacitást, amely már önmagában jelentős pluszköltséggel jár.

Második szint: Platform as a Service (PaaS)

Ebben az esetben már nemcsak rugalmasan módosítható, skálázható szerver- vagy hardverkörnyezetet bérel a vállalkozás, hanem ezen felül felhőalapú alapszoftvereket, adatbázisokat, operációs rendszereket vagy fejlesztői környezetet is igénybe vesznek.

Harmadik szint: Software as a Service (SaaS)

Marton László szerint ezek azok a szolgáltatások, amelyek felé az informatika tart vagy tartania kell. Ekkor az ügyfél egyszerűen az üzleti igényt fogalmazza meg, amelyet az Invitel lefordít informatikai szolgáltatásokra, és cégre, üzleti funkcionalitásra szabott „csomagot” dolgoz ki. Ezekre példa, ha a cégvezető a túl sok papíralapú munkát dokumentumkezelő rendszerrel váltaná ki, vagy a működésükhöz, profiljukhoz illeszkedő CRM – ügyfélkapcsolati – rendszert szeretne bérelni.

Adatközponti szolgáltatások az Invitelnél

Nem véletlen, hogy a tele- és infokommunikációs vállalat is három kategóriába sorolja az adatközponti szolgáltatásait. Ezek a standard, a középszintű és a hiperszolgáltatás. Az ICT-szakértő szerint a szerverhoszting-szolgáltatás kiválasztásánál először meg kell vizsgálni, hogy milyen rendelkezésre állásra van szüksége az adott társaságnak. Ha évente belefér néhány nap leállás, vagy munkaidőn kívül nem okoz fennakadást az esetleges kényszerszünet, akkor az alacsonyabb fokozatú, olcsóbb szolgáltatás is jó választás lehet. Bankoknál, ügyfélszolgálattal foglalkozó cégeknél viszont érthetően már néhány másodperces kiesés is hatalmas károkat okoz, így náluk a magasabb besorolás és a drágább bérleti díj az indokolt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik