A vállalkozói szférával kapcsolatos társadalmi intézmények közül a kis- és közepes vállalkozások iránt a legnagyobb a fiatalok bizalma Magyarországon, nagyjából minden harmadik 18 és 40 év közötti bízik bennük – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) kutatásából.
A legkisebb bizalom a bankok felé irányul, a fiatalok 52 százaléka egyáltalán nem vagy inkább nem bízik a hazai hitelintézetekben. A rangsorban a kkv-kat két állami intézmény, a rendőrség és a helyi önkormányzatok követik, utánuk a kereskedelmi és iparkamarákat megelőzve a külföldi nagyvállalatok szerepelnek.
Káros beidegződések
„A kkv-kba vetett bizalom a fiatalokat célzó vállalkozásfejlesztés alapja lehet a jövőben, ám hiba lenne azt gondolnunk, hogy általában a vállalkozóról, illetve a cégekről is pozitív képük van a fiataloknak. Sajnos jelenleg sok káros beidegződés él még a társadalomban, aminek elsősorban az az oka, hogy hiába épült fel a rendszerváltás óta eltelt 25 évben egy markáns vállalkozói értékrend, kultúra, a közgondolkodásban ez még nem jelentkezik” – véli Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.
A vállalkozói kép az egész országban – korcsoport, nem, lakhely, a foglalkoztatás típusa és a legmagasabb iskolai végzettség szerinti bontásban is – nagyjából azonos, bár kisebb különbségek láthatóak. Negatívabb képük van a cégekről a legfeljebb 8 általánost végzetteknek (78,3 százalék), kevésbé sötét a kép azok esetében, akik továbbtanulnak (68,3 százalék).
A startup trendi
Alapvetően más a helyzet viszont a startupok megítélése kapcsán: a fiatalok túlnyomó többségében pozitív képet hívnak elő az innovatív induló vállalkozások. „Ugyan a startupkultúra virágzása az elmúlt évek talán legfontosabb fejleménye, de önmagában kevés ahhoz, hogy átrajzolja a vállalkozásról élő képet, elvégre nem minden cég valósít meg valamilyen áttörő innovációt. Az egész társadalomban attitűdváltozásra van szükség, amelynek fontos eszköze lehet, ha a fiatalok már a közoktatásban találkozhatnak a vállalkozói értékkel, emellett az is fontos, hogy kialakuljon a vállalkozói életpályamodell, legyenek minták. A Fiatal Vállalkozók Hete rendezvénynek is ez a célja” – tette hozzá Kovács Patrik.