A mostani CIB Kkv Stafétabot kutatás és az egy hónappal ezelőtti kisvállalati kutatás eredményei együtt nézve okot adhatnak az óvatos optimizmusra a cégek tudatos működését illetően.
A kkv-k négyötöde készít stratégiai tervet
A reprezentatív kutatás rávilágít arra, hogy 2013-hoz képest 2014-ben több (82%) kis- és középvállalkozás rendelkezik stratégiával. A vezetők nagy arányban terveznek tudatosan az adott évben és az elkövetkezendő 1-2 évre előre, és arányuk kis mértékben nő, ami óvatos optimizmusra ad okot.
Fejlődési pont a hosszabb tervezés, de jó hír, hogy 3-5 évre is tervez 17 százalék, 5 évnél hosszabb időtávra viszont csupán a 2 százalékuk tekint. Pozitívum, hogy a tervet készítők kétharmada (67%) szükség esetén finomhangolást hajt végre a stratégián. Ennek okai között szerepel a vevők igényeinek változása, a versenytársak viselkedése és a külső szabályozás változása is.
Forrás: Northphoto
A vezetők 41 százaléka gondolkodott a stafétabot átadásán
A megkérdezett cégek 64 százalékánál a vezető egyben tulajdonos is, közülük 48 százalék 5 évnél hosszabb ideig tervezi, hogy aktívan részt vesz a cég vezetésében és 41 százalékuk már gondolkodott az utódlás kérdésén.
2013-hoz képest 54 százalékról 64-re nőtt azoknak a vezetőknek az aránya ezen a körön belül, akik már kijelölték utódjukat. A fenti vállalkozások 93 százalékánál a jelenlegi tulajdonos-vezető jelöli ki az utódot, és az esetek 89 százalékában családon belül találják meg a következő vezetőt.
80 százalékuk igényli a személyes banki kapcsolattartót
A kutatás rávilágít arra is, hogy a vezetők több mint fele (51%) egymaga dönt a pénzügyekkel kapcsolatos kérdésekben, azonban stratégiai, marketing- és HR-ügyekben többen engedik ki a gyeplőt a kezükből. „A cégvezetők leginkább a pénzügyekkel kapcsolatos döntéseket hozzák meg egymaguk, így esetükben kiemelkedően fontos, hogy külső, jellemzően banki tanácsadó segítse a döntés meghozatalának előkészítését” – emelte ki Szabados Richárd, a CIB KKV és Lízing Üzletágak vezetője.
A felmérésben részt vevő társaságok 44 százaléka áll több szakemberrel kapcsolatban első számú bankjánál. A dedikált kapcsolattartást – amely során egy személyes banki kapcsolattartó segít – igen nagy számban (80%) preferálják, egyesek ezen belül is a speciális szakemberek tanácsait igénylik.
Továbbra is a minőség a legfontosabb versenyelőny
A megkérdezettek több mint kétharmada (69%) úgy látja, hogy cége számára a minőség a legfontosabb versenyelőny a piacon, de sokak szerint az árszint, a jó kapcsolatok és a kiváló munkatársak is kiemelten fontosak lehetnek.
A sikeres vállalkozás alapismérvei között legtöbben az elégedett, visszajáró vevőkört említik (73%), de sokan kiemelik a megbízhatóságot (62%) és a jó stratégiát (57%) is.
Míg tavaly a vállalkozások között relatív többségben voltak azok, akik a meglévő piacokon akarták növelni részesedésüket, addig idén azok vannak legtöbben, akik új piacokat szeretnének elérni jelenlegi kínálatukkal. Az exportálók közel fele (44%) készül arra, hogy új piacokat érjen el, ráadásul körükben magasabb azoknak a vezetőknek az aránya, akik a meglévő piacon is növekedni szeretnének. A vállalatvezetést illetően 65 százalékuk a működés stabilitását tartja a legfontosabb tényezőnek.
A CIB megbízásából készített, a GfK által végzett kutatásban 600 fő vett részt, mind 100 millió és 10 milliárd forint árbevételű cégek vezetői, tulajdonosai.