Az elmúlt évtizedek trendjeit elemezve könnyen belátható, hogy a közlekedés egyre nagyobb szerepet tölt be az energiafelhasználásban. A gazdaságilag fejlett országokban a közlekedés energiaigénye három és fél évtized alatt csaknem 80 százalékkal emelkedett, és a végső energiafelhasználás több mint negyede ma már ehhez a területhez tartozik.
Az e-autókkal is csökkenthető a légszennyezés
Magyarországon a legtöbbet használt közlekedési forma az autózás. Az Eurostat adatai szerint az autók részaránya 2012-ben elérte a 63 százalékot, ezt követte 25 százalékkal a buszos, illetve 12 százalékkal a vasúti közlekedés.
2012-ben már nagyjából 3 millió autó rótta a magyar utakat, ami a mobilitás fejlődése mellett egyre nagyobb környezetterhelést is jelent. Ennek csökkentésében juthatnak fontos szerephez az e-autók, amelyek – különösen a városi környezetben – csökkenthetik a nagyfokú zaj- és légszennyezést.
Az elektromos autók nagy előnye, hogy az energiafelhasználásuk optimális, üzemanyagköltségük a hagyományos járművek töredéke, miközben a károsanyag-kibocsátásuk működés közben nulla, tehát nem szennyezik a városok levegőjét.
Folyamatosan bővül a töltőpontok száma
Az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport a magyarországi energiaszolgáltatók között elsőként 2010 szeptemberében Budapesten nyitotta meg az első nyilvános e-töltőállomást. Ezek száma azóta folyamatosan bővült, a legújabb töltőállomást március végén adták át a Magyar Tudományos Akadémia közelében.
A környezetbarát autózás magyarországi népszerűsítésében a társaságcsoport oroszlánrészt vállalt azzal, hogy négy évvel ezelőtt csatlakozott az európai Elektromos Mobilitás Programhoz. Ezzel útjára indult a vállalat saját, környezetkímélő közlekedést fejlesztő programja, és idővel egyre több e-autó is.
Fotó: Tóth Milán
Ingyenes töltés
A villamos energiával működő autók elterjedésének legfontosabb feltétele a megfelelő infrastruktúra kiépítése. Ezért az ELMŰ az elmúlt négy évben húsz nyilvános töltőt helyezett üzembe Budapesten, és további tizennégyet szereltek fel bevásárlóközpontokban, illetve garázsokban. Az Akadémia utcában felavatott töltőoszlop az Európai Unió Green eMotion projekt keretében létesített újabb tíz nyilvános töltőpont egyike.
Kövesdi Zoltán, az ELMŰ-ÉMÁSZ társaságcsoport igazgatósági tagja elmondta: a magánszemélyek eddig is ingyen használhatták a töltőoszlopokat, és ez így lesz az év végéig.
Kisebb ökológiai lábnyom, kevesebb károsanyag-kibocsátás
Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára az ünnepélyes átadón kiemelte: az előkészítés alatt álló Jedlik Ányos programban fontos hangsúlyt kap az e-autók támogatási rendszerének kidolgozása is.
Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy 2050-re az Európai Unió az 1990-es szinthez képest 80 százalékkal kívánja csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ez pedig azt jelenti, hogy a városokban addigra már gyakorlatilag kizárólag nulla emissziójú járművek közlekedhetnek.
Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára hozzátette: bár minden emberi tevékenység hatással van a környezetre – és ezért tökéletes megoldások a közlekedésben sem léteznek –, a kevésbé rossz irányokat azért meg lehet találni. Elmondta azt is, hogy miután az elektromos autónak kisebb az “ökológiai lábnyoma”, ezért fontos a tiszta elektromos és a hibrid hajtás támogatása.