A pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról a részleteket a 3/2013. (II. 15.) NGM-rendelet összegzi.
„A számtalan változás mellett fontos leszögeznünk, hogy nem változott a pénztárgép használatára kötelezettek köre. (A 24/1995. (XI. 22.) PM-rendelet 1. számú mellékletében meghatározott felsorolás teljesen megegyezik az NGM-rendelet 1. számú mellékletében foglaltakkal.) Bővülés tehát nincs, fontos módosítás viszont, hogy ezután nem kérhető felmentés a pénztárgéphasználat alól. A korábbi felmentések – például az adózó szociális vagy egészségügyi helyzete miatt – 2014. december 31-éig maradnak érvényben – összegezte dr. Székely Péter, a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt. adótanácsadója.
Év végéig használhatók az elektronikus naplós pénztárgépek
A rendelet átmeneti rendelkezései (72. § (1) bekezdés) lehetővé teszik, hogy a 2013. március 20-a előtt engedélyezett, az előírásoknak nem megfelelő, de elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek év végéig üzemeltethetőek. Ugyanakkor a 73. § (1) bekezdés ezeknél a gépeknél adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő.
A tárgyhónapot követő 10-e a határidő
Ezt az adatszolgáltatást 2013. július 1. és a pénztárgép használatból történő kivonása (legkésőbb 2013. december 31.) között kell teljesíteni. „Az elektronikus naplókat az adóhatóság részére elektronikus úton kell elküldeni havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig. Tehát az első határidő augusztus 10-e volt. Ha például a vállalkozó október 5-én cseréli le a régi gépét, akkor ennek az elektronikus naplóját utoljára 2013. november 10-én kell elküldenie a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak. Ha decemberre marad a csere, akkor a decemberi elektronikus napló beküldésének határideje 2014. január 10.” – magyarázta Székely Péter.
A lejelentés technikailag úgy történik, hogy az üzemeltető a PTGNAPLO jelű adatlappal – kizárólag elektronikus úton – juttatja el a NAV részére az elektronikus naplóállományt és annak adatait. Erről további részleteket a NAV honlapján közzétett közleményben olvashat.
Nem változott az augusztus 31-ei határidő!
Az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépeket az NGM-rendelet 71. § (1) bekezdése alapján 2013. augusztus 31-éig kell lecserélni az új típusú pénztárgépekre. Az adóhatóság ezt követően – a pénztárgéphiányra tekintettel – abban az esetben nem bírságol, ha az adóalany augusztus 31-ig az online pénztárgép üzembe helyezése érdekében regisztrál.
A Saldo adótanácsadója elmondta: a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az érintett adózóknak meg kell igényelniük a PTGREG jelű nyomtatványon a cseréhez szükséges kódot. Ezt a tapasztalataik szerint a NAV általában egy nap alatt megküldi. Ezután a kapott azonosító bemutatásával valamelyik pénztárgépszervizben igényelhető az új gép. Az online pénztárgép megérkezéséig az adózó az ellenőröknek a regisztrációs kóddal tudja igazolni, hogy az igénylést az előírás szerint augusztus 31-ig elindította.
Támogatást igényelne a pénztárgépcseréhez? Cikkünk folytatását itt találja.