Új kötelezettség terheli azokat a kereskedőket, akik elektronikus naplóval ellátott kasszát használnak. Ők megtarthatják pénztárgépeiket az év végéig, de július 1-jétől havonta egyszer össze kell gyűjteniük a pénztárgép forgalmát tartalmazó elektronikus naplófájlokat, és eljuttatni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz az ügyfélkapun keresztül. A 3/2013 NGM-rendelet értelmében az első beküldés határideje augusztus 10-e.
Ezekre is figyel a NAV – További fontos tudnivalók a pénztárgépcseréről
Fotó: MTI / Marjai János
Szakemberek szerint a rendelet olyan bonyolult eljárást ír elő, amely rendkívül időigényes és a végrehajtáshoz speciális számítástechnikai ismeretek is szükségesek. Mivel minden pénztárgépről külön kell adatot szolgáltatni, ez óriási többletteher a már most is pluszfeladatokat teljesítő kereskedőknek és az áruházláncok munkatársainak. A feladatot nehezíti az is, hogy egy adatcsomag terjedelme legfeljebb 30 megabájt lehet, ugyanis nem enged több adatot betölteni az ügyfélkapu rendszerébe a NAV.
A Laurel-cégcsoport kifejlesztett egy olyan szoftvert, amely összegyűjti a rendeletben megjelölt elektronikus naplóállományokat, rendszerezi, majd becsomagolja a kért CSV- és ZIP-formátumokba. Az elektronikus napló adatai alapján kitölti a beküldéshez szükséges kísérőlapot, sőt a kereskedő megadhatja NAV-ügyfélkapu hozzáférését, és akkor automatikusan el is küldi minden hónapban. Szeip Zsolt üzletágvezető elmondta: az első felhasználók a naplófájlokat már sikeresen továbbították is a adóhatósághoz. A program – amely nem csak a cégcsoport által forgalmazott gépeken futtatható – eddig több mint 2000 üzletben nagyjából 5000 kasszán dolgozza fel a naplófájlokat.