„A piaci környezet – főleg a válság miatt – jelentősen megváltozott, amihez a cégvezetőknek és a vállalkozásoknak is alkalmazkodniuk kell. Az ilyenkor szükséges reorganizáció vagy a válságmenedzsment viszont speciális szaktudást és tapasztalatot igényel, amivel sokszor, a saját területükön egyébként sikeres cégvezetők sem rendelkeznek. Ez nem meglepő, hiszen a nagy horderejű változásokra csak időszakosan van szükség, és az ilyen szakaszok után már újra a mindennapi működés kerül előtérbe. Másrészt a cégvezetőknek a változások levezénylése idején is maximálisan figyelniük kell a fő tevékenységekre, hiszen abból szerzik az árbevételt és a profitot. Ez pedig leginkább úgy valósítható meg, ha külön szakember dolgozik az átszervezésen” – összegezte Stekl László vállalati reorganizációval és változásmenedzsmenttel foglalkozó szakértő.
Nyugat-Európában már egyre elfogadottabb
Az interim menedzser csak meghatározott időszakra és adott feladat elvégzésére csatlakozik a céghez. Ezeknek a menedzsereknek jelentős szaktudása van a „nagy átalakításokban”: több hasonló feladatot sikeresen végrehajtottak már, gyorsan alkalmazkodnak bármilyen szervezethez, és céltudatosan, racionálisan végigviszik a sikeres változáshoz szükséges lépéseket. Stekl László tapasztalatai szerint Nyugat-Európában már egyre elfogadottabb az interim szakemberek alkalmazása. Magyarországon viszont már magával a reorganizációval szemben is sokan idegenkednek, vagy még nem ismerik az interim megoldásokat, emiatt nem számolnak ezzel a lehetőséggel.
Nem csak a válságban segítenek
A vállalkozások életében – válságtól függetlenül – előbb-utóbb szükség lehet reorganizációra. A kérdés csak az, hogy mikor ismeri fel a vezető a változtatás szükségességét. Ha ezt sokáig elhúzzák, és jelentősen visszaesik az árbevételük, nem tudnak profitot termelni, nem tudják a számlákat fizetni, akkor már válságkezelésről beszélünk.
„Az ember általában nehezen változtat, és ösztönösen félti a saját pozícióját a cégen belül. Kétségtelen, hogy mindig nehéz helyzetet teremt, ha valaki betoppan a vállalkozáshoz fél évre, elvégzi a feladatait, aztán továbbáll. Minden vállalatnak magának kell eldöntenie, hogy a túlélésért hajlandó-e meglépni az átalakítást, elfogadja-e a tapasztalt külső menedzser segítségét” – véli a szakember.
Miért éri meg a külső segítség?
Egy interim menedzser alkalmazása sok esetben jelenthet megoldást. Ilyen helyzet lehet például a gap menedzsment, vagyis amikor egy adott vezető – végleg vagy időlegesen – hirtelen kiesik a munkából. Ilyenkor sokszor nincs idő új kollégát találni, a hosszú kiválasztási folyamatot végigvinni és megfizetni, vagy éppen csak néhány hónapra kell az új vezető, amíg a régi visszatér.
Hasonló a helyzet, hogy ha meghatározott szaktudásra csak időszakosan van szüksége a cégnek. Tipikusan ilyen példa a vállalati reorganizáció vagy a válságmenedzsment. Ekkor nincs értelme külön főállású vezetőt alkalmazni, hiszen az átalakítási folyamat 6-12 hónap alatt befejeződhet – magyarázta Stekl László.
Az interim menedzser mindkét esetben csak az adott feladatra csatlakozik a társasághoz, ezért a költsége jól tervezhető. Nincs cégautó, nincsenek egyéb juttatások és nincs felmondási idő vagy végkielégítés sem, tehát a speciális szaktudás megszerzése mellett pénzügyileg is jól járhat a vállalkozás.
Az interim megbízások időtartama egyre hosszabbá válik, negyedük jelenleg 4-6 hónapig tart. A megbízások napidíja Magyarországon 100-149 ezer forint között mozog – feladattól és szektortól függően. Természetesen azt is figyelembe kell venni, hogy szemben egy állandó alkalmazottal, az interim menedzserrel kapcsolatban nincsenek a vállalatnak további költségei.