Felejtse el az ad hoc hirdetéseket!
Egyre több cég ismeri fel, hogy marketingterv nélkül eleve kudarcra ítélt a vállalkozás, így tervek többnyire már készülnek, de ezeket még nem árt csiszolni, és pontosítani kell a „kicsit itt is, kicsit ott is hirdetek” stratégián. Az FN24 által megkérdezett szakértő szerint az ad hoc hirdetés – hiába minden erőfeszítés – kidobott pénznek számít, emellett a válság is rávilágított arra, hogy kizárólag tudatosan érdemes csapást mérni a piacra. Az első lépések az igények felmérése, a legfontosabb célok meghatározása, a cég pozícionálása és a hirdetési csatornák kiválasztása. Ehhez az irányvonalhoz később is érdemes magát tartania a társaságnak.
Ne másolja a multikat!
Farkas Erika óva int attól, hogy a kiscégek a multinacionális vállalatok stratégiáját vegyék át kicsiben. A kkv-knál ugyanis nem működik az imázsreklám, másrészt pénz se lenne erre, hiszen többnyire minimális büdzsé különíthető el a célcsoport elérésére.
– termék (product)
– árképzés (price)
– értékesítési utak (place)
– marketingkommunikáció (promotion)
A marketingtankönyvek általában a 4P-t sulykolják, pedig a kicsiknél máshol vannak a hangsúlyok, hiszen a termékek általában könnyen körülhatárolhatóak és az árlista is egyszerű, így nem szükségszerű, hogy a reklámterv kidolgozásánál ezek legyenek a fókuszban – hangsúlyozta a marketingszakértő.
Hogyan kezdjen bele a marketingtervbe?
Fillérekből is végezhet piackutatást
A saját piackutatásnál nem kell óriási telefonos kampányokra gondolnia, elég, ha felhív a kisebb-nagyobb megrendelők közül néhányat. Emellett kérdezzen meg olyan érdeklődőket is, akik végül mégsem gyarapították a vevői számát. Farkas Erika szerint ilyenkor érdemes összegyűjteni, hogy milyen kulcsszavakat, kifejezéseket használnak a vonal túlsó végén, így később akár ezek is beépíthetőek a hirdetésekbe. Továbbá megtudhatja azt is, hogy hogyan találtak a cégükre, és hogy miben jobbak a versenytársak.
Hogyan akadályozza meg, hogy elszálljon a telefonszámla? |
A kis- és közepes cégek nagy dilemmája, hogy telefonálni muszáj, de egyben spórolni is kell. A megoldás az IP-alapú hívás lehet, ami a telefonos piackutatásnál is jelentős csökkentheti a költségeit. Ha mégsem akar a lekérdezésekkel bajlódni, akkor keressen olyan call centert, ahol nap, mint nap használják a profi fogásokat. |
A bűvös egy mondat
Ez a legnehezebb része a marketingtervnek. Ki kell találni egy olyan rövid állítást, amely kiválóan jellemzi, és pozícionálja a céget. Ha már megvan a mondat, akkor nincs mese, „bele kell égetni a célcsoport fejébe”. A szakértő szerint szerencsés, ha a vállalkozás szlogenje és a pozícionálást segítő állítás megegyezik. Ebben például kiemelheti azt, hogy mivel foglalkozik a társaság, vagy azt is, hogy miért jobb, mint a többiek.
Bevált receptek |
“A kisgyermekes családok első számú pihenőhelye.” Az egyik Zala megyei hotel pozícionálta magát először “bababarát szállodának”. Sikerrel jártak, hiszen a kisgyermekkel utazók őket keresik fel először a környéken. “Autósiskola nőknek – mert a nőket másképp kell megtanítani vezetni.” Jó példa arra, hogy mindig érdemes azt a szegmenst megkeresni a piacon, amire mások kevésbé figyelnek. Az egyik pizzéria pedig egészen ügyesen “kifejlesztette” az egyedi méretű |
Kidobhatatlan szórólap, felejthetetlen honlap – mindenki ezt szeretné
Hogyan szerezzen érdeklődőket? Erre a legegyszerűbb megoldást ma már az internet adja, így a saját weblap alapelvárásnak számít, amit például a Google AdWords kulcsszavas hirdetéseivel hatékonyan és követhetően reklámozhat. A honlap látogatóit úgy változtathatja valódi érdeklődővé, ha felajánl számukra kuponokat, szakértői anyagokat vagy olyan többletszolgáltatást, terméket, ami Önnek nem kerül sokba, de az olvasó számára kecsegtető lehet, és hajlandó cserébe megadni a nevét és e-mail címét. Ezt követően az internetes kampányában már célirányosan keresheti meg a potenciális vevőket. A szórólapoknál is százalékos kedvezmények helyett a kuponos megoldás a célravezető, hiszen ha a szórólap például vásárlásnál 1000 forintot ér, akkor mindjárt kevésbé landol a szemetesben.
Azzal is célzottan szerezhet ügyfeleket és üzleti partnereket, ha a vállalkozás profiljához illő vásárokon és kiállításokon is részt vesz, valamint a kkv-k ütőkártyája továbbra is a helyi újságokban és – főleg vidéken – a helyi tévécsatornákon való hirdetés – sorolta a kézenfekvő lehetőségeket a marketingstratéga.