Üzleti tippek

Csoportosított nézők

A szabadidő eltöltése szempontjából három kategóriába sorolta a nézőket az AGB Nielsen. Annak ellenére, hogy meglehetősen különböző csoportokról van szó, a három kategória kedvenc műsortípusai meglepően hasonlók.

A tévénézők fogyasztási szokásai a gyakran vizsgált életkoron, nemen, anyagi helyzeten kívül számos egyéb tényezőtől is függnek. Az AGB Nielsen ezért egy új, ritkábban figyelembe vett szempont szerint csoportosította a nézőket, és bevezette a szabadidő eltöltésének különböző típusait leíró kategóriákat.
A 15 év feletti lakosságot feltérképező kutatásban 18 kérdést tettek fel a vizsgálatba bevont személyeknek az olvasási, zenehallgatási szokásaikról, szabadidejük eltöltéséről és arról, hogy minderre mennyit költenek. Mindezek alapján szofisztikált, trendi és populáris kategóriába sorolták a tévénézőket. Közülük a legkisebb csoportot, 22,2 százalékot a szofisztikáltak teszik ki. Az ebbe a csoportba tartozók szabadidejüket igyekeznek változatosan eltölteni, az átlagnál több könyvet vásárolnak és olvasnak, múzeumba járnak, főleg az igényesebb könnyűzenét és a komolyzenét kedvelik.

A trendik a tévénézők 32,1 százalékát teszik ki. Ők hallgatják a legtöbb zenét és az internetet is ők használják a legaktívabban. A legnagyobb arányban néznek az internetről letöltött filmeket, műsorokat, zenéket, épp emiatt az aktív zenehallgatásuk ellenére a szofisztikáltaknál kevesebbet költenek műsoros CD-re, DVD-re és könyvet is kevesebbet olvasnak.

A tévézők legnagyobb körét az úgynevezett populáris kategória teszi ki, a felmérés szerint arányuk 45,7 százalékos. Ennek a csoportnak a szabadidős aktivitása meglehetősen alacsony, moziba, koncertekre csak kevesen járnak. Az átlagnál jobban kedvelik a magyar nótát és az operettet. A másik két csoporthoz képest az internethasználat náluk nagyon alacsony.
A fentiekből már sejthető, hogy életkor és jövedelmi helyzet alapján is elkülönül a három csoport. A szo-fisztikáltak kategóriát nagyrészt a 30–40 éves réteg alkotja, körükben az átlagnál magasabb a nők, a felsőfokú végzettségűek és a nagyvárosiak aránya. Anyagilag jól állnak, zömük AB vásárlóerejű. Tipikusan kábeltévés vételi módot használnak – a nagyvárosokban ez a tipikus – és van videójuk, DVD-jük.
A trendik legnagyobb részét a 18–29 évesek adják, náluk magasabb az érettségizettek aránya, vásárlóerejük hasonló a szofisztikáltakhoz. A televíziós vételi módnál viszont már jellemzőbb a digitális technika, az átlagnál nagyobb arányban van IPTv-jük.

A populárisaknál az 50 év felettiek dominálnak, értelemszerűen sok közülük nyugdíjas. Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld kis községeiben laknak, CDE vásárlóerejűek. Tévézés tekintetében náluk az analóg földi és a műholdas vétel – főleg a Digi Tv – dominál.

Ahogy látszik, meglehetősen eltérő csoportokról van szó. Amennyiben megnézzük, hogy milyen típusú műsorokat kedvelnek, akkor meglepően kis különbségeket kapunk. Mindhárom kategória tagjai vígjátékokat és sorozatokat néztek a legnagyobb arányban a vizsgált időszakban – legalábbis az idén januárban. A többi műsortípusnál is inkább csak nüansznyi különbségek vannak. A populárisak a többieknél picit jobban szeretik a híradókat és a szappanoperákat, a trendik az akciófilmeket és a krimiket.

Amiben jelentős különbség van, az a tévézésre fordított idő. A legtöbbet, napi hat és fél órát a populárisok ülnek a készülékek előtt. A szofisz¬tikáltak közel öt órát, a trendik pedig négy óra 23 percet, de ez nem véletlen, hiszen ők fogyasztják a legtöbb alternatív audiovizuális tartalmat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik