Amikor az indexes Szily László megtudta, hogy az Origónál folytatod a pályafutásodat, azt írta a Tumblrön, hogy a „teljesen okés fej a Vaszily, annak ellenére, hogy vezérigazgató, és szeret focit finanszírozni a munkatársaknak”. Az Origónál már szervezed a céges focit?
A sporttámogatás valóban elősegíti a közösségi szellem erősítését, az Indexnél is volt egy kis céges focicsapat, időnként, ha az időm engedte, akkor én is részt vettem ezen… Viszont csak akkor lehet ilyen kezdeményezéseket támogatni, ha van miből. Beszéltem már ezügyben az origós kollégákkal, és megegyeztünk, hogy az első negyedévi eredmények megérkezését követően erre a kérdésre visszatérünk.
Ha még a rettegett Szily is jó véleménnyel van rólad, akkor miért hagytad ott tavaly ősszel a CEMP-et?
Én is nagyon jó véleménnyel vagyok arról a cégről és az ott dolgozó emberekről, de úgy gondoltam, hogy a szakmai pályafutásom folytatása érdekében egy picit meg kell állnom és át kell gondolnom a továbbiakat.
Amikor onnan távoztál, akkor már tudtad, hogy az Origóhoz fogsz jönni?
Nem, az eljövetelem és az ideérkezésem egymástól teljesen független volt. Ha tavaly novemberben megkérdeztél volna, akkor azt mondom, hogy szó sem lehet arról, hogy a közeljövőben bárhova is elmenjek operatív vezetőnek.
tőzsdés gyökerek
A közgazdasági és jogi végzettségű Vaszily Miklós első munkahelye a Procter & Gamble volt, ahol pénzügyi elemzőként helyezkedett el. Fél év után az izgalmasabbnak ígérkező tőzsdei világ felé vette az irányt, így előbb a Hypo Securitiesnél, majd az IE New York Brókernél lett részvényelemző. A ’90-es évek végén két volt kollégája elindította a Portfólió.hu-t, másfél évvel később, 1999-ben pedig ő is csatlakozott hozzájuk, mint az oldalt működtető NET Média Zrt. vezérigazgatója. 2005-ben eladták a Portfóliót Nobilis Kristóf cégének, aki az Index megvásárlásával pár héttel korábban szállt be az internetes piacra. Vaszily Miklós ekkor a NET Média Zrt. vezetése mellett átvette az Indexet működtető cég irányítását is, majd a Nobilis-Spéder médiabirodalomból alakult CEMP Zrt. operatív vezérigazgató-helyettese lett. Az Index és a CEMP éléről tavaly ősszel távozott.
Annak mi volt az oka, hogy „részletekben” jöttél el a CEMP-csoporttól? Az Index vezérigazgatói teendőit hátrahagytad, de pár hónapig még igazgatósági tag maradtál a Bookline-nál és igazgatósági elnök voltál az Etargetnél.
Ez abból következik, hogy operatív teendőket nem akartam végezni, de a tulajdonos megkért, hogy a CEMP nem média egységeinél lássak el igazgatósági feladatokat, és ennek nem láttam akadályát.
Mi őrölt fel ennyire a cégcsoport médiarészlegénél?
Semmi konkrét, de azt tudni kell, hogy közel tíz évet dolgoztam folyamatosan ezen a területen, és úgy gondoltam, hogy egy mérföldkőhöz érkeztem. Az embernek ki kell jelölni időnként megálló-helyeket, amelyek valamilyen formális dologhoz, például egy évtizedváltáshoz kötődnek. Ebben segített a válság is, amit a CEMP-csoport nagyon sikeresen tudott kezelni. Tehát miután a krízis időszakon sikeresen túlesett a cégcsoport, most egy olyan stratégiaváltás kell a cégnél, aminek az eredményes megvalósításához egy új, friss gondolkodás szerencsésebb lehet.
Mire vagy a legbüszkébb ebből az évtizedből?
Ha mindenképpen egyet kell mondanom, akkor egyértelműen a Portfóliót említeném. A nulláról indulva építettünk fel a céget, ebben részt venni egy életre szóló élmény volt.
Van, amire kudarcként tekintesz?
Persze, ha nem érik az embert kudarcok, az azt jelenti, hogy nem teszteli a határait. Több olyan projekt, ötlet akadt el, amelyek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.
Melyek voltak ezek?
Számtalan ilyen volt, felesleges konkrétumokat mondani. Az online világban mindig töménytelen ötlet van, amelyek töredéke valósul csak meg.
Hogyan tudtál ilyen gyorsan váltani? A felső vezetők szerződéseiben szokott lenni kitétel arra nézve, hogy bizonyos ideig a versenytársakhoz nem igazolhat át.
Nálam nem volt ilyen kitétel.
Nem sérelmezték a tulajdonosok azt, hogy az egyik konkurenshez jöttél?
Ezt nyilván tőlük kellene megkérdezni… Annak is megvan az oka, hogy miért jöttem ide ilyen gyorsan. Az Indextől való távozásom után kaptam megkeresések, nem csak a Telekomtól, hanem máshonnan is. Januárra érett meg az elhatározás bennem, hogy izgalmas az a kihívás, ami előtt az Origo Zrt. áll, és, ha ebben részt akarok venni, akkor erre most nyílik lehetőség. A kíváncsiság erősebbnek bizonyult a pihenés iránti vágynál.
Még CEMP-es vezetőként milyen kép élt benned az Origóról?
Legnagyobb versenytárs, amely nem annyira rugalmas, mint amilyenek mi voltunk, ezért a válság kihívásaira talán kevésbé sikeresen tudott reagálni.
Ezen fogsz tudni változtatni?
Ez határozott szándékom. A feladatot olyan feltételekkel vállaltam el, amelyek lehetővé teszik ennek a megvalósítását.
Tehát szabad kezet kaptál?
Nyilván nem teljesen, hiszen van egy normális tulajdonosi kontroll. De úgy gondolom, hogy a korábbi vezérigazgatóknál lényegesen szabadabb a döntési kompetenciám.
Mi az első és legfontosabb dolog, amit meg kell lépned a cégnél?
A legfontosabb az itt lévő alkalmazotti gárdának a sokkal hatékonyabb, ügyfélorientáltabb és eredményességre törekvő szemléletének a kialakítása, ha ez megvalósul a legalsóbb szintekig bezárólag, akkor minden operatív célkitűzés relatív könnyebben teljesíthető.
Cél a további terjeszkedés, akár az interneten, akár tévés területen, vagy inkább arra koncentráltok, hogy a meglévő termékek működjenek hatékonyabban?
A Telekom csoport, mint az ország egyik legnagyobb vállalata mindig stratégiai célnak tekinti azt, hogy megvizsgálja az eladósorban lévő jó és értékes szolgáltatások megszerzését.
Van erre forrásotok?
Van, de a jelenlegi piaci helyzetben nem ez a prioritás. Elvi szinten nyitottak vagyunk, de most inkább a működés hatékonyságának a növelésén van a hangsúly.
Az iwiw pozícióit veszélyeztetheti a magyar felhasználók körében is egyre népszerűbb Facebook?
Egyértelműen igen a válasz. A Facebookkal, mint globális közösségi oldallal, nagyon nehéz versenyezni. Ezért az iwiw legfontosabb feladata jelenleg az, hogy megtalálja azt a saját szerepet, amelyben a magyar közösség körében továbbra is használt szolgáltatás lehet. Szerintem egyébként nem feltétlenül ugyanarra kell jónak lennie az iwiw-nek, mint a Facebooknak. Nem gondolom azt, hogy egy globális social network ki tud váltani egy lokális, erre a piacra szabott igényt. A feladatunk az, hogy megtaláljuk, hogy mi az, ami az iwiwes regisztráltak számára olyan plusz szolgáltatás, amelyet örömmel és szívesen használnak. Ilyeneket beazonosítottunk és a fejlesztésük elkezdődött és idén folyamatosan új szolgáltatásokkal, fejlesztésekkel fogunk jelentkezni. Őszintén remélem, hogy ezek segítségével az iwiw megtalálja a maga helyét az online közösségi piacon, nem feltétlenül a Facebook ellen pozícionálva, hanem mellette.
Az Origo hírportál jó úgy, ahogy van, vagy ott is terveztek fejlesztéseket?
– Szükség van arra, hogy bizonyos mértékű megújuláson essen át a portál. Februárban el is indultak olyan kis szolgáltatások, amelyek az interaktivitást segítik elő. Ilyenek bevezetését még tervezzük, magát a tartalmat pedig megerősítjük, hogy az olvasók számára érdekes, ugyanakkor megbízható és magas minőségű információkat tudjunk nyújtani.
Az Origo híroldalnak szerinted indexesebbnek kell lenni, vagy éppen, hogy teljesen mást kell nyújtania, mint a fő versenytárs?
Mást, abszolút hiba lenne az Indexet utánozni. Az Index nagyon jó abban, hogy egyszerre legyen szórakoztató és adjon hiteles tartalmat és információkat, ami a maga vicces, szarkasztikus stílusában utánozhatatlan. Ilyen irányba elmenni nagy butaság lenne.
Tehát az Index a laza, az Origo pedig a komoly?
Ezt így önmagában értelmetlen lenne meghatározni, mondjuk úgy, hogy a tartalom minőségén szeretnénk javítani az Origónál és egyúttal olyan interaktív többletszolgáltatásokat nyújtani a felhasználók számára, ami a továbbiakban is elősegítheti, hogy az Origo legyen a leglátogatottabb oldal. Ugyanakkor ez nem zárja ki azt, hogy a hírek másfajta feldolgozására nyitott júzerek ugyanúgy olvassák továbbra is az Indexet. Ezt nem feltétlenül tartom vagylagos választásnak, nagyon magas a két portál keresztolvasottsága.
Az iwiw és a Profession kapcsán együttműködtök a Sanomával. Ez egyszeri összefogás, vagy lehet még ennek folytatása?
Ez teljesen racionális összefogás és őszintén bízom benne, hogy lesznek még olyan projektek, ahol együtt tud működni az Origo Zrt. és a Sanoma. A két cég termékportfoliója nem metszi, hanem kiegészíti egymást. Amellett, hogy egészséges verseny van köztünk a reklámpénzekért, bizonyos területeken semmi akadályát nem látom az együttműködésnek, hiszen máshol vagyunk erősek. Mindkettőnk számára az a fontos, hogy a felhasználók a Magyarországon működő szolgáltatók termékeit használják, ne pedig külföldi piaci szereplőkét.
Vaszily Miklós a Marketing & Médiának beszélt arról is, hogy szükségesek-e még leépítések az Origónál, és várható-e a cég eladása. Beszélt a székházuk esetleges olcsóbbra cseréléséről, és arról is, hogy miről alkudozik a Magyar Telekommal. Az ezekre a kérdésekre adott válaszait a Marketing & Média legfrissebb számában olvashatják.