A naponta felröppenő pletykákból lapzártánkkor egyelőre csak annyi volt igaz, hogy Howard Stern szerződése 2011-ben lejár a Sirius XM műholdas rádiónál, s a média fenegyereke – aki Oprah Winfrey után a második legértékesebb márkanév a média világában – jövőre szabad lesz.
Szerződtetése azonban meglehetősen komoly összegbe kerül, mivel az elmúlt öt évben 500 millió dollárért mondta a magáét, s most is legalább évi 100 milliót kell kipengetnie annak, aki a Stern személyéhez kapcsolható magas hallgatottság és esetleges nézettség révén próbál extraprofithoz jutni ezekben a válságos időkben. Merthogy Stern személye az elmúlt években garancia volt a nagy sikerre, s bár az elmúlt években féket tett a nyelvére, most is az ő műsora vonzza a legtöbb előfizetőt az éter hullámain.
Vonzó szavak
Az 56 éves, magyar ősökkel rendelkező Howard Stern nemcsak botrányhősnek, de ma már világszerte legendás figurának számít. 2006-ban a Time magazin összeállításában a világ legbefolyásosabb emberei közé sorolta. Rádiós pályáját a hetvenes évek közepén a Bostoni Egyetemen kezdte. Később DJ-ként dolgozott, majd több amerikai nagyvárosban vezetett beszélgetős műsorokat, és eközben alakította ki azt a szabad szájú, rámenős, sokszor ízléstelen egyéni stílust, ami híres-hírhedtté tette. 1982-ben az NBC, 1986-ben az Infinity Broadcasting (Viacom) szerződtette, ahol a The Howard Stern Show szexuális és politikai töltetű botrányai miatt neve az egész országban fogalommá vált. Munkaadója 1992-ben 600 ezer dollárt fizetett ki a műsorra kirótt büntetések miatt, ami persze csak tovább fokozta a népszerűségét. A hatalmas egóval megáldott Stern 1990-től a televízióban is felbukkant különböző show-műsoraival, s ettől kezdve egyszerűen csak a „média királyaként” emlegette magát. 1993-ban a Private Parts (Intim részek) című önéletrajzával további rajongókat és ellenfeleket szerzett, majd amikor a könyvből 1997-ben filmet forgattak, filmsztárként is ünnepeltette magát.
A kilencvenes évek közepén, pályája csúcsán rádióműsorát már több mint 18 millióan hallgatták, tévéshow-ja pedig 40 millió otthonba jutott el. Igaz, cserébe komoly árat fizettek foglalkoztatói: az elmúlt évtizedekben ugyanis többször is súlyosan megbüntették őket a műsorvezető trágársága és obszcenitása miatt. A Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC, az amerikai ORTT) a Viacomról összesen csaknem másfél millió dollárt „gombolt le” Stern szabadszájúságáért. Janet Jackson emlékezetes, 2004-es tévésbotránya után (amikor a Superbowl közvetítése alkalmával élő adásban villant fel a keble a képernyőn) a hatóság még inkább bekeményített, és a Clear Channel hat rádióállomását közel félmillió dollárra büntették Stern műsorai miatt, ennek következtében a hálózat ki is vette programjából a Howard Stern Show-t.
A médiasztár azonban ezután sem tett lakatot a szájára, sőt, háborút indított az FCC ellen, ám a műsorszórók cenzúrázni kezdték kijelentéseit. A bojkott láttán Stern kénytelen volt kijelenteni: „A megszorítások miatt már nem tudok úgy kommunikálni a közönségemmel, ahogy szeretnék”. A médiasztár ekkor már 90 másodperces „biztonsági késleltetéssel” dolgozott (műsorát 2004-ben 46 csatorna vette át), hogy nemkívánatos mondatait, szavait kivehessék az adásból. Becslések szerint – bár műsorának hallgatottsága az új évezredben jelentősen csökkent – 2005-ben még mindig több mint 12 millióan hallgatták.
Elsősorban fiatal és középkorú férfiak, akiknek a tabudöntögetés, az övön aluli humor, a szexcentrikus világlátás nagyon imponált. Stern azonban tudta, hogy váltani kell, mert a cenzúrával vívott harcára a műsorának népszerűsége is rámehet. Ezért 2004. október 6-án bejelentette, hogy 2006-tól átigazol a New York-i székhelyű Sirius Satellite Radióhoz, ahol a show cenzúrázatlanul kerülhet adásba.
Stern öt évre szóló, kiemelt sztárgázsival járó szerződését szakmai körökben sokan erősen túlzottnak gondolták. Utóbb azonban kiderült, hogy a Sirius vezetése jól kalkulált. Az évezred elején alapított műholdas műsorszolgáltatónak kezdetben alig félmillió előfizetője volt, ám ez a szám már Stern átigazolásának hírére megduplázódott.
Stern mint a Sirius XM és az amerikai rádiózás legnagyobb és legjobban fizetett sztárja (összehasonlításképpen: a Clear Channel Radio legnagyobb nevének számító Rush Limbaugh 2008-ban 400 millió dolláros szerződést vívott ki magának nyolc évre) 2006. január 9-én kezdte el műsorát. A Sirius tulajdonosai úgy számoltak, hogy márkaneve jelentősen hozzájárulhat a rádiós brand építéséhez, illetve az előfizetők toborzásához. Várakozásaikban nem is csalódtak, hiszen a váltáskor Sternt kétmillió rajongója követte az adóra, s kezdte el fizetni a havi 13 dolláros előfizetést, ami éves szinten 312 milliós pluszbevételt jelentett, nem is szólva a hirdetésekről.
A sikert pedig mi sem igazolja jobban, mint az, hogy az újrapozicionált Siriusnak tavaly már 19 millió előfizetője volt.
Ezzel párhuzamosan négy százalékkal, 2,53 milliárd dollárra nőtt a társaság bevétele 2009-ben, s az idén – félmillió új netelőfizetővel számolva – már 2,7 milliárdos forgalmat prognosztizálnak.
Igaz, az évtized végére a kínálat is unikálissá vált. Az adó a Sternnek fizetett összegen felül évi 600 milliót fizet a baseball-, 200 milliót az amerikaifutball- (NFL), 108 milliót az autóversenyek (NASCAR), 100 milliót a jégkorongmeccsek (NHL) közvetítési jogáért, valamint a szerződtetett sztárműsorvezetők közül évi 55 milliót kapott Oprah Winfrey és 30 milliót Martha Stewart.
Stern persze közöttük is igazi ásznak számít. Műsorában nemcsak Playboy-nyuszik, pornósztárok, celebek, sportolók szólalnak meg, de George Clooney Julia Roberts, Jennifer Aniston, Brad Pitt, 50 Cent vagy Snoop Dog sem utasítja vissza a meghívást. A Stern Show népszerűségére jellemző Quentin Tarantino nyilatkozata: „A Howard show-t követő hat hónapban a velem beszélgető emberek szinte kivétel nélkül megjegyezték: Öregem, k… jó voltál Howard műsorában!”