Üzleti tippek

Mediatizált katasztrófa

admin
admin

2010. 02. 10. 12:00

Haitit január 12-én hetes erősségű földrengés rázta meg, amely után a történelem egyik legnagyobb humanitárius katasztrófája alakulhatott volna ki. A média segítségével azonban napok alatt példátlan összefogás valósult meg,
és rekordösszegű támogatás érkezett.

A katasztrófáról beszámoló első híradások nyomán buzdító felhívások terjedtek SMS-en, jelentek meg a Twitteren, illetve a Facebookon. Először a haiti származású popsztár, Wyclef Jean kérte arra a rajongóit, hogy adakozzanak az általa létrehozott Yele Haiti alapítvány javára. Őt számos zenész, filmsztár és híresség (Brad Pitt, Ben Stiller, Angelina Jolie, Oprah Winfrey, Paris Hilton, Pink, Lindsay Lohan, Demi Moore, Ashton Kutcher, Katy Perry, Nicole Richie, Christina Applegate, MC Hammer, Kirstie Alley stb.) követte, akik szintén a közösségi oldalakon, illetve honlapjukon fordultak a rajongókhoz. A politikusok is gyorsan aktivizálták magukat, miután Barack Obama a katasztrófát követően az amerikai vöröskereszt washingtoni központjából a Twitteren keresztül fordult az amerikaiakhoz.
Felhívása nyomán nemzetközi és nemzeti segélyszervezetek, politikai testületek is megszólaltak, és alig néhány órával a katasztrófát követően már mozgásba lendült a nemzetközi segélygépezet.

Gyors segítség

Az adományozó országok képviselőinek első tanácskozásán Leonel Fernández, a Haitival szomszédos Dominikai Köztársaság elnöke felszólalásában tízmilliárd dollár értékű nemzetközi újjáépítési segélyről beszélt. A felhívásnak volt foganatja – ami nem csoda, hiszen a tévétársaságok megdöbbentő tudósításokban számoltak be a katasztrófáról –, már az első két napban több mint 1,2 milliárd dollár értékű adományra érkezett felajánlás az egyes országok, intézmények, vállalatok jóvoltából. Csak néhány példa: rendkívüli és hosszabb távú támogatásként az ENSZ 575 millió dollárt, az Európai Unió intézményei és tagállamai több mint 400 millió eurót utaltak át, a Világbank 100 millió dolláros azonnali gyorssegélyt küldött, az Amerika-közi Fejlesztési Bank pedig bejelentette, hogy 480 millió dollár értékű haiti tartozást ír le, és 444 millió dolláros hitelt nyújt az újjáépítéshez…

Élen a civilek

Az igazi meglepetést azonban a példátlanul nagy civil szolidaritás és adakozás jelentette. Az egyes országok közül az Egyesült Államokból legalább egymilliárd dollár magánadományra számítanak, mert az amerikai vöröskereszt a katasztrófa utáni héten közel 120 millió dollárt gyűjtött össze a rászorultak megsegítésére. A nagyobb összegű adományokat – olykor egymillió dollár feletti összegeket – online átutalással kapta a szervezet. Az adományok egyötöde (22 millió dollár) viszont mobiltelefonon érkezett (az adakozók a Haiti szó beírásával 10 dollárt utalhattak át), s ezt Roger Lowe szóvivő fantasztikusnak mondta, mert a 2005-ös Katrina hurrikán után ez az összeg csak 400 ezer dollár volt. (A jótékony célú pénz-küldési lehetőség mind a négy nagy szolgáltatónál – Verizon, T-Mobile, Sprint, AT&T – a támogatók rendelkezésére állt.)

Ebben az adakozási „kedvben” a médiának óriási szerepe volt, mert a tömegtájékoztatás szintén azonnal jelentős erőkkel mozdult rá az eseményre, s Haiti a katasztrófa utáni első percektől világszerte központi téma lett. A legnagyobb tévétársaságok, rádiók és lapok már január 13-án nagy létszámú stábokkal érkeztek meg a helyszínre, és a következő két hétben címlapon tartották a témát. A CNN-en kívül az NPR közszolgálati rádió és a The New York Times is népes, 10-10 fős újságírói csapattal volt jelen, és a stábok számos olyan orvos-újságírót vittek magukkal, akik végig kettős szerepben voltak jelen a helyszíneken, s a tudósítások mellett a mentésből is kivették a részüket.

Clooney akciója

A Pew közvélemény-kutató intézet nemrég közzétett jelentése szerint a részletes tudósításoknak köszönhetően a Haitin bekövetkezett tragédia a legújabb kori történelem legnagyobb nemzetközi figyelemmel kísért „mediatizált” katasztrófája. Az első héten az amerikaiak 60 százaléka rendszeresen követte az eseményeket, elsősorban a tévéközvetítéseket figyelve.

A katasztrófa iránti érdeklődést a show-biznisz világa is „gerjesztette”. A már említett énekesek, zenekarok mellett a legnagyobb hatású kampányt George Clooney indította. Az Arany Glóbusz-gálán elmondta, hogy nagyszabású segélyakciót szerveznek az MTV műsorában, amelyen több tucat híresség vállalta a fellépést, illetve a közreműködést, s a tervek szerint az adást a legnagyobb amerikai televíziók, az ABC, a CBS, az NBC, a CNN, a Fox és az HBO is élőben sugározzák. A program célja egyrészt „megmutatni a Haitin élőknek, hogy az egész világ figyel rájuk”, másrészt minél nagyobb összeget gyűjteni a rászorultak megsegítésére.

Clooney-nak más sztárok is a segítségére siettek. Az ausztrál nyílt teniszbajnokság megnyitása előtt egy bemutatón Roger Federer Serena Williamsszel és tenisztársaival 200 ezer dollárt gyűjtött össze. Érdemes megemlíteni Giselle Bündchen modellt, aki 1,5 millió dollárt, Sandra Bullockot, Brad Pittet és Angelina Jolie-t, akik egymillió és Madonnát, aki 250 ezer dollárt utalt át az Orvosok Határok Nélkül, illetve a Partners for Health szervezet számára. A legnagyobb hatású megmozdulás a január 22-én megrendezett Hope For Haiti Now elnevezésű kétórás jótékonysági gála volt, amelyet négy helyszínen (New York, Los Angeles, London, Haiti) tartottak meg több mint száz világsztár, politikus és közéleti személyiség közreműködésével. Ilyen mértékű összefogásra még nem volt példa a televíziózás történelmében, hiszen a házigazda George Clooney és Wyclef Jean mellett fellépett Madonna, Alicia Keys, Christina Aguilera, Justin Timberlake, Stevie Wonder, Kid Rock, Sheryl Crow, Bruce Springsteen, Jennifer Hudson, Mary J. Blige, Shakira, Sting, Bono. Az elhangzó dalok között adakozásra buzdított többek közt Bill Clinton, Brad Pitt, Clint Eastwood, Denzel Washington, Julia Roberts, Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson, Meryl Streep, Morgan Freeman, Tom Hanks és Muhammad Ali, akik emellett a telefonhívásokat is fogadták. Az élő adást 36 televíziós társaság közvetítette, a Nielsen adatai szerint a műsort az Egyesült Államokban 24, világszerte 83 millióan látták.

Rekordot döntöttek

A tévéműsor alatt elhangzó dalokat az iTuneson 99 centért tették elérhetővé, s ezeknek a letöltéseknek a bevétele is a segélyalapokat gazdagítja. Az elhangzott dalokra rekordszámú előjegyzést adtak le a vásárlók az interneten, és a Stranded (Haiti mon amour) című dal, amelyet Rihanna, Jay-Z, Bono és a The Edge írt kifejezetten erre az alkalomra, megjelenése után tucatnyi országban azonnal felkerült a listák élére.

Az első heti összesítések után a sztárok akciója máris 61 millió dolláros rekordösszegű bevételt eredményezett, hiszen 2004-ben az ázsiai cunami áldozatainak 18,3 millió, 2005-ben a Katrina hurrikán károsultjainak „csak” 40 millió dollárt gyűjtöttek. (A befolyó pénz teljes egészében hét jótékonysági szervezet – Vöröskereszt, UNICEF, Oxfam America, Partners in Health, Yele Haiti Foundation, Clinton Bush Haiti Fund, ENSZ élelmezési világprogram – kapja meg.) Ez az összeg azonban a továbbiakban biztosan nő, hiszen a Hope For Haiti Now album január végén – a 150 ezer letöltésnek köszönhetően – listavezetőként debütált a Billboard listáján, megjelenésekor további 20 országban lett éllovas, a rajta szereplő dalok közül pedig hat is bekerült a single top 50-be.

A különböző számlákra is érkeznek még a felajánlások, amelyek további milliókkal gyarapíthatják az eddig befolyt összegeket, hiszen a segélyvonalak még hat hónapig élnek. Az igazi segítség azonban a nemzetközi szervezetektől (ENSZ, Európai Unió) és az egyes tagországoktól – elsősorban az Egyesült Államoktól – várható, hiszen Haiti lakosságának harmada földönfutóvá vált, s az újjáépítéshez nem milliókra, hanem további dollármilliárdokra lesz szükség.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.