Üzleti tippek

Csodamasinák a piacon

Forradalmi újdonságok ígéretével köszöntött be az új esztendő: január elején a Google piacra dobta okostelefonját, a hónap végén pedig bemutatták az Apple iPadet. A jelek szerint a két cég között vadonatúj frontvonal van kialakulóban a technológiai iparban.

Mi nem léptünk be a keresőüzletbe, ők azonban megjelentek a telefonpiacon. Senkinek ne legyen kétsége afelől, hogy mit akarnak: megölni az iPhone-t. De mi nem hagyjuk! – ezek a mondatok az Apple alapítójától és vezetőjétől, Steve Jobstól származnak, az „ők” pedig nem más, mint a Google. Az Apple-vezér a Wired beszámolója szerint a társaság alkalmazottai előtt fakadt ki, a háttérben pedig az áll, hogy a keresőcég január 5-én piacra dobta saját okostelefonját. A Nexus One névre hallgató, a legújabb Android operációs rendszerrel ellátott készüléket egyértelműen az iPhone vetélytársának szánták, azonban az indulás a jelek szerint korántsem sikerült olyan jól, mint ahogy azt a Google főhadiszállásán remélték.

A Flurry elemzőcég szerint a piacra dobást követő első héten mindössze húszezer Nexus One-t vásároltak, ami enyhén szólva is gyenge indításnak számít, hiszen az Apple iPhone 3G S-ből már a forgalmazás első hetében 1,6 milliót adtak el. A visszafogott eladási adatokért nem egyértelműen a termék a felelős, az értékesítési modell sem kedvez az új készülék gyors elterjedésének. A Nexus One az Egyesült Államokban startolt, és csak a T-Mobile hálózatában lehet használni. Igaz, a hírek szerint Nagy-Britanniában, Hongkongban és Szingapúrban is meg lehet rendelni. A kétéves t-mobile-os hűségszerződést vállalók számára a készülék 180 dollárba kerül, a kártyafüggetlenért azonban már 530 dollárt kell fizetni. Ráadásul az eszköz csak a Google online áruházában vásárolható meg, és bár a világhálón meglehetősen nagy volt az érdeklődés, hogy vajon mit mutat be a keresőcég, egyelőre nem indítottak komolyabb marketingkampányt az értékesítés támogatására.

Jelenleg tehát úgy tűnik, hogy Steve Jobsnak nem kell álmatlan éjszakákat végigszenvednie a Nexus One miatt, azonban a jelek szerint új frontvonal van kialakulóban a technológiai iparban. Míg az elmúlt évekre a Google és a Microsoft közötti rivalizálás nyomta rá a bélyegét, most egyre élesebb verseny bontakozik ki a Google és az Apple között.

Persze a keresőcég igen komoly hátrányból indul a technikai eszközök piacán, hiszen az Apple-nek jókora tapasztalata van ezen a területen, és már több olyan készüléket piacra dobott, amelyek valóban meghatározónak bizonyultak. Elég csak az iPodra vagy az iPhone-ra gondolni, és most itt van a legújabb eszköz, az iPad. Azt még nem lehet tudni, hogy a január 28-án bemutatott készülék elődeihez hasonlóan forradalmi változásokat indít-e el, az azonban biztos, hogy egyelőre igencsak megoszlanak róla a vélemények. Egyesek szerint zavaró lehet, hogy nincs fizikai billentyűzet és memóriakártya-csatlakozó, illetve az ára is kicsit borsos. Sokakban felmerülhet a kérdés, miért akarna valaki egy iPadet netbook vagy laptop helyett. Hiszen az ár nagyjából ugyanannyi (499–830 dollár közötti összegért vehető meg, a beépített memóriától és adatkapcsolati lehetőségtől függően), s ha valaki tartót is vesz a készülékhez, akkor már ugyanazzal a mérettel és súllyal szembesül, mint egy notebook esetén. Más vélemények szerint ugyanakkor elsőrangú megoldás, ha valaki tévéműsort, filmeket nézne, esetleg újságot, magazinokat olvasna a készüléken. A lényeg valahol itt van, hiszen a 10 colos, színes kijelző és a készülék kialakítása elsőrangú e-könyv-olvasóvá teszi az iPadet.

Az Apple új eszköze áprilisban kerül a boltokba. Alkalmas lesz internetezésre is, igaz, az AT&T 15 dolláros adatcsomagjában mindössze 250 megabájtnyi adatforgalom szerepel, ami legfeljebb az e-mailek olvasására elég. Harminc dollárért ugyanakkor korlátlan adatforgalmat kap a felhasználó, így pedig már a böngészéshez is ideális megoldás lehet az új iPad.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik