A korábbi évek slágertermékei – notebookok, háztartási kisgépek – mellett az idén megnőtt az érdeklődés a földfelszíni digitális televíziózáshoz szükséges jelátalakítók (set-top-boxok), illetve a légtisztító berendezések iránt az egyik legrégebbi hazai műszaki webáruházban, az eBoltban – tudtuk meg Mecséri Ildikótól, a cég kereskedelmi és minőségirányítási vezetőjétől. A légtisztító készülékek valószínűleg a H1N1 terjedése miatt lettek keresettek, hiszen alkalmasak arra, hogy a levegőből kiszűrjék a baktériumokat, vírusokat. Viszonylag nagy az érdeklődés az eBoltban a monitorok, a különböző háttértárak, illetve az akár házi szórakoztató-központként is használható, televíziókkal is összeköthető médialejátszók iránt is.
Rendkívül nagy változás nem volt a karácsonyi slágertermékek vonatkozásában az Extreme Digital ügyvezető igazgatója, Várkonyi Balázs tapasztalatai szerint. Továbbra is igen népszerűek a notebookok a napjainkra már offline – hagyományos módon értékesítő – üzlethálózatot is kiépítő elektronikai webáruház vásárlói körében. Érdekes jelenség ugyanakkor, hogy míg Nyugat-Európában nagyon keresettek a kisebb kapacitású, kevesebb célra használható, úgynevezett netbookok is, addig nálunk az ilyen típusú készülékek egyelőre nem törtek be a piacra. Várkonyi Balázs elmondása szerint ennek hátterében az állhat, hogy a magyar vevők inkább többet fizetnek, de szeretnék a megvett gépet több célra is használni.
Tipikusan karácsonyi termék az Extreme Digital kínálatában a digitális képkeret, ebben az időszakban az átlagoshoz képest a tízszeresére ugrik az ilyen eszközök forgalma. A cég vezetőjének elmondása szerint sokan vásárolnak szolgáltatófüggetlen mobiltelefont is, emellett komoly felfutást tapasztaltak a társaság kínálatában viszonylag új termékeknek számító háztartási kisgépek területén.
Megkésett roham
Az Extreme Digitalnál december harmadikán indult a karácsonyi roham, ekkortól mértek számottevő növekedést mind a látogató-, mind a tranzakciószámban. Tavaly három nappal korábban kezdődött az év végi hajrá, és bár ez nem túl nagy eltérés, a kereskedők számára rendkívül fontos, hiszen akár 5-6 százalékos elmaradást is jelenthet a múlt évhez képest – mutatott rá Várkonyi Balázs. A cég egész éves forgalma gyakorlatilag stagnált, mindössze háromszázalékos volt a növekedés 2009 első 11 hónapjában. Abban, hogy sikerült szinten tartani a bevételt, szerepet játszott az is, hogy a társaság új offline üzleteket nyitott.
A vásárlói kedv ugyanakkor nem csökkent, ez pedig abból is látszik, hogy a látogatószám 15-20 százalékkal nőtt már a karácsonyi vásárlási szezon első napjaiban. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy – bár a kategórián nem változtat-nak a vásárlók, tehát aki televíziót akart venni, az azt is vesz – a felhasználók inkább az olcsóbb termékeket választják. Az átlagos vásárlási érték mintegy 15 százalékkal csökkent az Extreme Digital webboltjában.
A karácsonyi roham alatt az átlagos 30 ezerről 50 ezer körüli szintre emelkedik a napi egyedi látogatószám az Extreme Digitalnál, a rendelések száma pedig 300-400-ról 1200-1400-ra ugrik fel. Bár a kereskedők és a futárszolgálatok felkészültek arra, hogy az utolsó pillanatokban befutó megrendeléseket is kiszolgálják, az emberek december 18–19-e körül igyekeznek lezárni a netes rendeléseket – tette hozzá Várkonyi Balázs.
Népszerű internet
Az eBoltban már november második felében megindult a karácsonyi vásárlási szezon, ekkortól érezhetően megnőtt a forgalom – közölte Mecséri Ildikó. Ahogyan a korábbi években, az idén is várhatóan a teljes éves forgalom mintegy harmadát adja majd a karácsonyi időszak az eBoltban, azonban az elmúlt időszakhoz képest várhatóan jóval kisebb mértékű lesz a bevételnövekedés. Eddig mintegy nyolc százalékkal bővült a cég forgalma 2008 hasonló időszakához viszonyítva, és Mecséri Ildikó elmondása szerint abban bíznak, hogy ezt a növekedési ütemet sikerül megtartani az év végéig. Összehasonlításként, néhány éve még rendszeresen 25-30 százalékkal nőtt az eBolt forgalma. A lassabb bevételnövekedés hátterében a gazdasági válság nyilvánvaló hatásai mellett az is szerepet játszhat, hogy megnőtt a műszaki cikkeket forgalmazó webboltok száma, és bár forgalmuk nem túl jelentős, az általuk gerjesztett árverseny érezteti hatását a piacvezető áruházak bevételében is.
A gazdasági válság ellenére nincs arra utaló jel, hogy az idén visszaesne a kosaras rendszerben értékesítő webáruházak forgalma – hangsúlyozta Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint az árérzékenység egyér-telműen az olcsóbb internetes vásárlás felé tereli a magyar fogyasztókat, akiknek a száma folyamatosan nő. Míg az év közepén 950 ezer körül volt azok száma, akik a világhálón keresztül vásároltak, ez az év vége felé valószínűleg átlépi az egymilliót. A piackutató cég adatai szerint tavaly 63 milliárd forint volt a hazai internetes boltok forgalma, egy korábbi becslésük szerint pedig az idei bevételük elérheti akár a 95 milliárd forintot is.
Sikeres hálaadás
Míg nálunk a piackutatók és a webkereskedők is bíznak abban, hogy a tavalyihoz képest jelentős mértékben bővül a webes kiskereskedelmi forgalom, addig az Egyesült Államokban legfeljebb 3-4 százalékos növekedést vár ebben a szeg-mensben a comScore piackutató cég. A társaság adatai szerint a karácsonyi vásárlási szezon első hónapjában, novemberben 12,26 milliárd dolláros fogalmat értek el az amerikai online áruházak, ez háromszázalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Ez annak tükrében igen jó hír a tengerentúli webkereskedőknek, hogy az év első tíz hónapjában egy százalékkal, 100,7 milliárd dollárra csökkent a forgalmuk 2008-hoz képest.
Különösen jó eredményt tudtak elérni az amerikai internetes áruházak a hálaadás napi (november 26.) ünnepek környékén. Hálaadás napján például 318 millió dollárt költöttek az amerikaiak a webboltokban, ez 10 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, míg a karácsonyi vásárlási szezonban mérföldkőnek számító Black Fridayen (a hálaadást követő pénteken) ennél is nagyobb mértékben, 11 százalékkal, 595 millió dollárra nőtt a forgalmuk.