Üzleti tippek

Médiás párok

Hiába nyílt titok, hogy kinek van szakmabeli párja, az érintettek közül sokan nem szívesen nyilatkoznak erről. Az iparágon belüli társ segítheti a karriert, ugyanakkor számos konfliktuslehetőséget is tartogat.

Még a 90-es évek elején megismerkedett egymással két konkurens reklámügynökségnél dolgozó fiatal szakember. A DDB-nél ügyfélkapcsolati területen dolgozó lány – aki azóta komoly karriert futott be a médiatulajdonosi oldalon –, illetve a McCann Ericksonnál dolgozó srác – aki azóta neves kreatívigazgató lett – bimbózó kapcsolatát nem nézte jó szemmel a vezetőség. A helyzet komolyságára való tekintettel le is ült egymással tárgyalni a DDB-t akkoriban irányító Megyer Örs és a McCann „ura”, Serényi János, hogy megbeszéljék, miként oldható meg ez a helyzet. A vezetők végül abban állapodtak meg, hogy a McCann átszerződteti az account területen dolgozó lányt.

Számos párkapcsolat, illetve későbbi házasság alakul ki hasonló módon a média, a reklám és a PR területén dolgozó szakemberek között. A szakmán belül nyílt titok, hogy ki kinek a párja. Ugyanakkor, amikor lapunk megkeresett ilyen szak-embereket, hogy nyilatkoznának-e erről, akkor finoman szólva sem arattunk osztatlan sikert. Többen is elzárkóztak a nyilvános szerepléstől.

Ellentétes oldalon

Enner patrícia

A ’90-es években a McCann Erickson médiaosztályán az Opel-dílerek médiaköltéseit menedzselte, majd felfigyelt rá az ügynökség kreatív osztálya is. Későbbi férjével, Simon Zsolttal is a McCann-nél ismerkedett meg. “1997-ben, amikor Zsolt új kollégaként megjelent a cégnél, mindenki fogadásokat kötött, hogy festett-e a haja. Aztán, amikor ez a nagyon érdekes téma lecsengett, eltelt közel két év anélkül, hogy két szót váltottunk volna” – emlékszik vissza Enner Patrícia. Végül erőt vett magán Simon Zsolt és randizni hívta kolléganőjét, 2000-ben pedig összeházasodtak. Részben az összeférhetetlenség elkerülése miatt ezután a Publicishez szegődött. Bár imádott ott dolgozni, szülési szabadsága után mégsem ment vissza a reklámügynökséghez, pedig kreatívigazgatói állást ajánlottak neki. Részben továbbra is maradt a kommunikációs szakmában, szabadúszóként forgatókönyveket és reklámszövegeket ír. Két héttel ezelőtt pedig Betűtészta néven mesekönyvboltot nyitott Budakeszin, amelyre inkább hobbiként mint pénzforrásként tekint.

„Ebben a belterjes szakmában mindenki a kapcsolataiból él, ezért abban az esetben, ha egy magánéleti szál felszínre kerül, az sokaknak elméletek gyártására adhat okot” – fogalmazott név nélkül nyilatkozva az egyik médiacég reklámértékesítési vezetője, pedig az ő párja szintén médiatulajdonosi oldalon dolgozik. A leginkább necces felállásnak ugyanis az számít, amikor a pár egyik tagja médiaügynökségnél, a másik pedig valamelyik konkurens ügynökségnél, esetleg az egyik médiatulajdonos értékesítőjeként tevékenykedik.

Korábban, amikor Macher Szabolcs még az OMD médiaügynökség ügyvezetője volt, a felesége, Jeges Tímea az azóta már megszűnt Boomerang Media értékesítési igazgatói posztját töltötte be. „Annak idején a Boomeranggal való munka mindig extra elővigyázatosságot és odafigyelést igényelt, nehogy szó érhesse az objektivitásunkat” – emlékszik vissza Macher Szabolcs, aki szerint mindennek több volt a pozitív hozadéka, ugyanis ha nem egy szakmában dolgoznak, akkor soha nem ismerte volna meg a feleségét.

Az egyik médiaügynökségi szakember szerint az ilyen helyzeteket meg lehet próbálni kompenzálni úgy, hogy az adott médiaügynökség egyáltalán nem használja az „asszony” médiumát, vagy esetleg az adott ügynökség nem kap kiemelt kedvezményeket a médiacégtől. „Ettől függetlenül úgyis mindenki azt gondolná, hogy kivételeznek egymással, éppen ezért az ilyen helyzetek nem túl szerencsések” – teszi hozzá a szakember.

Dupla tőke

Más szempontból nézve előnyt is jelenthet az iparágon belül dolgozó pár. „A karrierépítésben rendkívül fontos tényező az úgynevezett társadalmi tőke, amelynek részei az emberi kapcsolataink is. Amennyiben mindketten azonos területen dol-goznak, ez a tőkéjük összeadódhat, ebből pedig mindketten profitálhatnak” – véli Joó Zsuzsanna karrier-tanácsadó.

Gyakorlatilag a fenti tételt erősíti meg Angelus Barbara, a Hertelendy Kastélyszálló Kft. kommunikációs vezetője, akinek a férje Radnai Péter, a Playboy főszerkesztője. „A PR gyakorlati részét Pétertől tanultam meg, hasznos volt látni, hogy miként kezeli a médiát, illetve a kapcsolatait” – említi Angelus, aki nem titkolja, hogy a munkájuk során mindketten használják egymás kapcsolatrendszerét.

spengler katalin

“Van, aki nem beszél otthon a munkáról, van, aki megoszt mindent, én az utóbbi csoportba tartozom, olyannyira, hogy a feleségem szinte már minden gond nélkül át tudná venni az ügynökség irányítását” – meséli Somlói Zsolt. Felesége, Spengler Katalin magyar-orosz szakon végzett az egyetemen és a 19. századi orosz irodalomból doktorált, majd gimnáziumban tanított. Az újságírással jó tíz évvel ezelőtt kezdett foglalkozni, s akkoriban hasznára vált, hogy Somlói Zsolt a férje. “Akkor még nem nagyon ismertek a szakmában, és Zsolt segített abban,hogy bejussak az egyik lap főszerkesztőjéhez meghallgatásra” – említi Spengler Katalin, aki szakterületén, a kortárs műkereskedelemben azóta már elismert szakíróvá nőtte ki magát. Jelenleg a Műértő című művészeti, műkereskedelmi folyóirat újságírója. Szerkesztő-műsorvezetője a RadioCafé képzőművészettel és műkereskedelemmel foglalkozó műsorának, a Galéria Cafénak. Továbbá az Axel Springer kiadásában megjelenő Value Magazinnál is szerkesztőként dolgozik. Ezen felül egyedi felkérés alapján vállalatoknak ad tanácsot a kortárs művészet támogatásával kapcsolatos kérdésekben.

Joó Zsuzsanna szerint ugyanakkor konfliktuslehetőségekkel is szembe kell nézniük az azonos szakterületen dolgozó pároknak. „A karrierépítés az önmegvalósítás körül mozog, különösen a médiában. Káros lehet a kapcsolatukra nézve, ha a partnerek között megjelenik egyfajta szakmai versenyszellem” – említi a karrier-tanácsadó.

Kirúgott Casanova

Médiaügynökségi területen számos sztori kering a párkapcsolatokból származó konfliktusokról. Arról a feleségről, aki rendszeresen bevette a médiatervbe az egyik olyan médiumot, ahol történetesen a férje dolgozott, vagy éppen a legendásan forróvérű médiatervezőről. Utóbbi szakember például a munkaidejének a jelentős részét csajozással töltötte. Nem válogatott, minden nő préda volt számára az ügynökség 40 éves pénzügyesétől kezdve a 18 éves gyakornokon át a velük kapcsolatban álló ügyfeleknél és médiatulajdonosoknál dolgozó hölgyekig bezárólag.

A vesztét végül az okozta, hogy az egyik becserkészett ügyfélkapcsolatos lányt néhány hét után dobta. Szégyenében bujkálni kezdett előle, nem vette fel a telefont, viszont így nem haladt a közös projektjük sem, emiatt a srácot eltanácsolták az ügynökségtől.

„Nyilván nem lehet tiltani, de a kollégáim is tudják, hogy nem szeretem a vállalaton belüli szerelmi kapcsolatokat, ugyanis általában nem tesz jót a szakmai munkának, ha megromlik a párok viszonya” – vélekedik Somlói Zsolt, a MindShare ügyvezetője. Simon Zsolt, a Mediaedge:cia ügyvezetője szerint a cégen belüli párkapcsolatokkal elsősorban akkor van probléma, ha alá-fölé rendeltségi viszony alakul ki a felek között, ilyen esetekben viszont igyekeznek megoldást találni.

Az ügynökségi vezetők a tervező-reklámértékesítő párkapcsolatoknál problémásabbnak tartják azt, ha a párok egyik tagja valamelyik konkurensnél dolgozik. „Még az Universal McCann médiaigazgatójaként esett meg velem, hogy egy állásra jelentkező szakemberről tudtuk azt, hogy egy másik médiaügynökségnél van párkapcsolata, ami egyéb szempontok mellett hozzájárult ahhoz, hogy végül nem vettük fel” – meséli Pénzes Anna, a MediaSpirit Consulting ügyvezetője, aki szerint nehéz elképzelni, hogy az egy szakmában dolgozók otthon ne beszéljenek a munkáról, és akár minden szándékosság nélkül ne kotyogjanak ki bizalmas információkat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik