A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (Maksz) és a Reklám Világszövetség Magyar Tagozata által életre hívott Effie minden évben kísérletet tesz arra, hogy díjazza a legkiválóbb reklámokat. Az idén 11 kategória 84 nevezéséből választották ki a 43 döntőst, és 29 díjat osztottak ki. A legrangosabb kitüntetést, a platinát – és mellé egy aranyat is – az idén a Starcom és az Index.hu közös Cetebe-kampánya kapta, amely a nem tartós fogyasztási cikk kategóriában vitte el a pálmát.
A reklámot korábban a Kreatív gyógyszerpromóciós versenyén is elismerték, igaz, ott csupán egy bronzra futotta. Érdekesség, hogy a telekommunikáció és a tartós fogyasztási cikk kategóriában nem született aranyérem, sőt, utóbbiban csupán ezüstöt osztottak ki. Először vártak pályázatokat a szervezők zöldkampány kategóriában, de rövidlistás nevezés ebben a szegmensben nem született. Többször is a színpadra léphetett a díjátadón az OMD, a Young & Rubicam, az ACG, a Laboratory Ideas, valamint az Initiative Media.
A hatékony reklámozás szinonimájává vált Effie az egyetlen olyan szakmai díj, amely a marketing- és reklámcélok megvalósításának sikerét rendeli hozzá a kreativitáshoz. Így elméletileg egy megbízó akár az alapján is kiválaszthatná leendő partnerét, hogy mely ügynökség szerepelt a legjobban az utóbbi években.
A döntés azonban nem olyan egyszerű, mint először gondolnánk. Az Effie nyolcéves története során egyetlen ügynökségnek sikerült több alkalommal is hazavinnie a fődíjat, a platinát. (Megjegyzendő társügynökségként az OMD kétszer is szerepelt a platinások között.) A Grey háromszor gyűjtötte be a legjobbnak járó elismerést, így akár a leghatékonyabb jelzővel is illethetnénk őket. A további eredményeket nézve viszont már árnyaltabb képet kapunk, mivel arany-, ezüst- vagy bronzéremből a Grey kevesebbet tett zsebre, mint néhány konkurense. Az első öt év legtöbb díját, szám szerint húszat, az egyplatinás McCann nyerte el.
Az elmúlt három esztendőben azonban nem szerepeltek olyan jól, az idén például „csupán” egy aranyra és két ezüstre futotta tőlük. Korábbi eredményeihez képest a Grey is rosszabbul teljesített. Az idén egy bronz- és társügynökségként egy ezüstérem, míg 2008-ban a platina mellett egy arany került a tarsolyukba.
A sors fintora, hogy az utóbbi évek legtöbb díját olyan ügynökség mondhatja magáénak, amelyet platinával társügynökségként tüntettek ki. Az egyik legkiegyensúlyozottabb teljesítménnyel az OMD büszkélkedhet, az idén összesen hat érmet, köztük négy aranyat nyertek.
Ők tekinthetők a legeredményesebbnek? De megfordíthatnák a kérdést: ki az Effie nagy vesztese? Az, aki korábban platinadíjat kapott és most csak aranyra futotta vagy az, aki a platinások közül az idén még a döntősök közé sem került be? Minden bizonnyal az, aki be sem nevezett a megmérettetésre, mert a nagy számok törvénye alapján, ha valaki legalább két reklámmal pályázott, már jó eséllyel indult a döntős helyért.