Magyar verziójából csak egy szériája futott a Survivornek, még 2003-ban, nem is túl kiugró nézettséggel. Amerikában viszont most kezdtek neki a szigetes valóságshow tizenkilencedik évadjának, ami még mindig tízmillió feletti nézőszámot ér el. Amíg a németeknél a Pro 7-en, Amerikában a Foxon mind a mai napig főműsoridőben adják a Simpson családot, addig nálunk csak a Comedy Centralon él meg ilyen időpontban a rajzfilmsorozat.
Tudta-e
Németországban a főműsoridő tradicionálisan 20.15-kor kezdődik, az ARD-n sugárzott esti híradó ugyanis évtizedek óta ekkor ér véget. Ez az időpont annyira beleivódott a németekbe, hogy még a kereskedelmi csatornák is szent tehénként kezelik.
Vannak tehát különbségek abban, hogy melyik országban miből lesz siker, vagy bukás, azonban összességében meglehetősen globalizáltan működik a televíziós piac. Amennyiben megnézzük a különböző országok legnézettebb sorozatainak listáját, nagyon hasonló nevekre bukkanhatunk.
Cikkünkben az amerikai és a német piacot vetettük össze a magyarral. Az Amerikában futó tévés sorozatok köre kis túlzással abban különbözik az itthonitól, hogy jó néhány műsornak még nem volt ideje eljutni hozzánk. Sokat egyelőre nem mond, hogy az Egyesült Államokban gyengén startolt a Mercy című kórházsorozat az NBC-n, vagy éppen az, hogy a Foxon biztatóan alakulnak a Glee című zenés vígjátéksorozat számai.
A németeket már van, amiben megelőzzük. Náluk a Voxon csak néhány hete startolt a Burn Notice című krimisorozat, ami itthon a Minden lében négy kanál címmel fut már a nyár közepe óta. Az első rész 1,74 millió nézőt vonzott a 14–49 éves korosztályból (Németországban ez számít kereskedelmi célcsoportnak), és 10,7 százalékos közönségarányt ért el, ezzel bő két százalékponttal megugrotta a Vox átlagát. Amerikában is sikeres, már a harmadik évadjánál tart, nálunk viszont egyelőre bukás, az RTL Klubon jelenleg talán a leggyengébben teljesítő sorozat.
Az említett műsor előtt a Hazudj, ha tudszot adja az RTL Klub, ami viszont nagyon hasonlóan teljesít Amerikában és nálunk. Nem bukás, de nem is nagy siker. A Hazudj, ha tudsz az RTL Klubon 26-29 százalék körüli közönségarányokat ért el mostanában. Nem sok, de még így is masszívan veri a TV2-n adott Született feleségeket.
Nem úgy Amerikában, ahol az október első hetében sugárzott részt bő 14,2 millió tévénéző kísérte figyelemmel. Németországban a Született feleségek szintén jó, a kereskedelmi célcsoporton belül kétmilliós nézettséget hozott a Pro 7-nek.
A pénteknél maradva: ekkor adta az RTL Klub a Rejtély című sorozat első évadját. Rosszul kezdett, de fokozatosan javulgatott a nézettsége, bár különösebben erős ellenfelet nem kapott a TV2-től. Amerikában viszont mostanában kifejezetten gyengélkedik a második évad, így kérdéses a folytatás.
Országsemlegesen rosszul teljesít a TV2-n nemrég útjára indított Harper sziget. Az első rész még 22,7 százalékkal indított, a második és a harmadik viszont már csak 14,2, illetve 18,1 százalékot ért el. Az Egyesült Államokban az első évaddal véget is ért a sorozat, a németeknél pedig a Pro 7-en is gyengélkedik, kevesebb mint egymillió nézővel és 10 százalék alatti közönségaránnyal.
Van azonban jó néhány sorozat, amely az országok többségében jól szerepel. Ilyen például a Doktor House vagy a CSI helyszínelők akármelyik verziója. Ezek Amerikában rendre 12-14 millió nézőt ültetnek a fotelekbe.
Az USA-ban a hetedik évadra küzdötte fel magát az élmezőnybe az NCIS, amelynek október 6-i epizódja 20,5 milliós rekordnézettséget hozott a CBS-nek. A sorozat Németországban, a Pro 7-en is kifejezetten jól szerepel, az október eleji részt bő négymillióan kísérték figyelemmel.
Nálunk is mindig túlteljesíti az NCIS a TV2 csatornaátlagát, bár az RTL-en adott New York-i helyszínelőket nem mindig tudja megverni. Igaz, az amerikai sikersorozatot az elmúlt pár hétben az is sújtotta, hogy az alacsony nézettségű Celebműszak meglehetősen gyenge felvezetőműsornak bizonyult.